Wethouder wil Crimpenhof revitaliseren ten koste van andere ondernemers in Krimpen

Tijdens de commissievergadering van 10 februari jongstleden is de nieuwe Detailhandels- en horecastructuurvisie van het college besproken.

Verantwoordelijk wethouder Timm heeft een adviseur uit Nijmegen gevraagd om voor onze gemeente onderzoek te doen naar de trends en ontwikkelingen op het gebied van winkelen. Geen grote verrassingen: we kopen allemaal steeds meer online en alleen met de supermarkten gaat het goed in Nederland. Dus ook in Krimpen. Het onderzoek was trouwens gebaseerd op het laatste koopstromenonderzoek. Uit 2018!
Voorstel van de wethouder: laten we vooral de Crimpenhof tot ons belangrijkste winkelcentrum benoemen. De Korf is fantastisch opgeknapt, maar volgens de wethouder eigenlijk wel te groot geworden (en dat is vervelend voor de Crimpenhof) en de Olm is niet veel meer dan een buurtsupermarkt met een paar winkels er naast en dat is groot zat zo. Alle ruimte voor de Crimpenhof! U weet wel: het winkelcentrum dat jaren geleden internationaal aandacht kreeg en prijzen won, maar dat nu steeds verder wegzakt in aandacht van ondernemers en het publiek. Met heel veel leegstand tot gevolg. Niet omdat het winkelcentrum niet mag investeren! De Crimpenhof is namelijk al sinds 2011 aangewezen als het belangrijkste detailhandels winkelgebied van Krimpen. Daar is niks nieuws aan. Probleem is dat de eigenaren van de Crimpenhof (een grote vastgoedondernemer en zo’n dertien kleinere eigenaren) het al jaren niet eens kunnen worden over de gewenste aanpak. De treurige gevolgen daarvan zien we al jaren.

Er moet dus iets gebeuren, maar dit voorstel van de wethouder is gewoon niet goed. Vorig jaar is door vrijwel de hele gemeenteraad aangegeven dat er een plan moet komen om de gehele detailhandel in Krimpen te ondersteunen en te verbeteren. Niet alleen de Crimpenhof, maar Krimpen heeft een aantrekkelijke winkelstructuur nodig die de hele gemeente evenwichtig kan bedienen. En een horecavisie! En dan komt het college met dit voorstel.

D66 en veel andere partijen in de raad hadden niet veel op met het voorstel en waren zeer kritisch. Ondernemers in andere winkelcentra die heel graag willen investeren krijgen te horen dat dat niet past in de visie van de gemeente. Zo zou de succesvolle supermarkt in de Olm beter kunnen verhuizen naar de Crimpenhof, want dat is toch ons belangrijkste winkelcentrum, volgens een adviseur van de Crimpenhof. Fractievoorzitter Neeleman: “Een bizarre opvatting! De Crimpenhof laat het al meer dan 10 jaar afweten om zich te vernieuwen en te verbeteren en als andere ondernemers het wel goed doen worden ze kort gehouden door deze wethouder. De gemeente moet ondernemers die willen investeren juist stimuleren, niet ontmoedigen. Een goede structuur voor het winkelaanbod in Krimpen is heel verstandig, maar je maakt de Crimpenhof echt niet sterker door De Korf en De Olm te muilkorven en andere detailhandel te gaan ontmoedigen. Zo breken we af wat we juist moeten behouden. En de Crimpenhof verpietert inmiddels alleen maar verder.”

De commissie was het met D66 eens om dit voorstel nu niet verder te behandelen. De wethouder is gevraagd om het voorstel mee terug te nemen en een beter alternatief uit te werken. Gelukkig dat dit onzalige plan in deze vorm niet verder gaat, maar wel jammer dat er nu weer zoveel geld en tijd verknoeid is met een slecht voorstel door een wethouder die zich helemaal niets aantrekt van wat er in de gemeenteraad met hem is besproken en doof lijkt voor de oproep van ondernemers en inwoners. Daar heeft Krimpen niets aan. We hadden allemaal toch meer verwacht van deze VVD wethouder, de partij die zegt altijd op te komen voor alle ondernemers. De ondernemers in Krimpen weten inmiddels wel beter.

Wilt u de commissievergadering terug luisteren? Ga er eens goed voor zitten, want het duurt even maar hier is de link: Vergadering Informatieve commissie 2 10-02-2022 Gemeente Krimpen aan den IJssel (notubiz.nl)

Wilt u meer weten over onze standpunten en plannen voor een nog mooier en beter Krimpen? Lees ons verkiezingsprogramma op deze website of vraag onze kandidaten voor welke aanpak D66 in Krimpen kiest.