Dringend doorstroming gewenst!

Als je in Krimpen aan den IJssel een (sociale) huurwoning zoekt, dan kan je op de website van Woonnet Rijnmond het actuele aanbod bekijken. Wil je reageren op een woning, dan moet je ingeschreven staan.

Enkele cijfers op een rij

De afgelopen maand heb ik bijgehouden hoeveel reacties er zijn op (sociale) huurwoningen in Krimpen aan den IJssel die vrijkomen. De aantallen zullen je verbazen. Ik zal er een paar noemen. Een woning aan de Zandrak kreeg 1075 reacties en aan de Hamhof 985. Een flat aan de Vijverlaan spant de kroon. Er is maar liefst 3441 keer op gereageerd. De juiste aantallen liggen waarschijnlijk nog hoger.
De reden van deze hoge aantallen is dat mensen vanuit de hele regio Rotterdam kunnen reageren op een woning in Krimpen aan den IJssel. Dat betekent nogal wat voor de inwoners van deze gemeente. Voor starters, alleenstaanden, maar ook voor jonge gezinnen die hier graag willen blijven wonen. Ook voor ouderen die naar een appartement willen verhuizen en een eengezinswoning achterlaten is het moeilijk om een andere woning in de gemeente te vinden. Er is op deze manier geen enkele sprake van doorstroming!

D66 ziet als oplossing het inzetten van wooncoaches/woonmakelaars om de gewenste doorstroming van met name senioren in grondgebonden woningen te stimuleren. Het CDA ziet mogelijkheden in een knarrenhof. Ook GroenLinks ziet hier mogelijkheden in, en ook in tiny houses. Zij willen tevens de hoogte in op het evenemententerrein en meer senioren- en aanleunwoningen voor een betere doorstroming.

Wat wil de politiek in Krimpen?

Alle lokale partijen hebben wel ideeën om de problemen op dit gebied aan te pakken. Het meest benieuwd ben ik naar de oplossing van Leefbaar Krimpen. Op dit moment wordt onderzocht of een coalitie met de SGP en het CDA mogelijk is. In het verkiezingsprogramma van Leefbaar Krimpen staat onder andere dat Krimpenaren maximale voorrang krijgen op sociale huurwoningen en bij nieuwbouw(koop)projecten.
De SGP vraagt zich af wat er mooier is dan om als geboren en getogen Krimpenaar in Krimpen te kunnen blijven wonen en zoekt de ruimte in wettelijke regels om vrijgekomen sociale huurwoningen te benutten voor Krimpenaren. Ik ben zeer benieuwd hoe beide partijen de problemen op het gebied van doorstroming gaan aanpakken! Misschien zit ik tegen de tijd dat er echt een oplossing is, al in een knarrenhof!

Jan Slingerland