D66 Katwijk en DURF: Verbeter betrokkenheid inwoners Bouwplan de Haven!

Omwonenden hadden beter betrokken moeten worden bij de bouwplannen voor een appartementencomplex voor beschermd wonen aan de Groen van Prinstererweg (beter bekend als de Haven). Al sinds 2018 wordt over deze plannen gesproken. D66 Katwijk en DURF hebben politieke vragen gesteld aan het college van B&W.

Meer woningen zijn nodig

De woningnood is nog steeds een van de grootste maatschappelijke problemen van dit moment. Het bouwen van meer – betaalbare – woningen is daarom cruciaal. We houden daarbij aandacht voor de leefbaarheid in de omgeving. De gemeente dient bij het verlenen van een vergunning voor de bouw hier ook rekening mee te houden.

Sinds 2018 hebben de omwonenden, georganiseerd in de vorm van een buurtcomité, zich verenigt om deel te nemen aan het gesprek over de plannen. In 2019 werd het project de Haven overgedragen aan een projectontwikkelaar die vervolgens in 2023 een aanvraag indiende voor een bouwvergunning. Uit de informatieve vragen van DURF en D66 Katwijk blijkt dat deze aanvraag onder de oude wetgeving valt en niet onder de huidige Omgevingswet. Dat betekent dat de projectontwikkelaar niet gedwongen kan worden tot het organiseren van participatiemogelijkheden. Toch vinden de raadsfracties het wel belangrijk dat er zo breed mogelijk draagvlak ontstaat en alle belangen zorgvuldig worden gewogen.

Zorgen en vragen vanuit de samenleving

Uit de zienswijze van 27 januari 2024 van het bewonerscomité ‘Plan de Haven’ kan worden afgeleid dat zorgen spelen over een aantal kwesties, waar de fracties van DURF en D66 Katwijk graag aandacht voor vragen. Zo zijn er zorgen geuit over de inpassing van het plan in relatie tot de gebiedsvisie. Bovendien zijn omwonenden benieuwd naar de impact op de omgeving ten aanzien van de woonvorm beschermd wonen. Daarbij spelen er ook vragen rondom het behoud van het groene karakter in de omgeving. De fracties van DURF en D66 Katwijk zijn zich bewust van de lange aanloop van dit dossier, maar wensen maximale inspanning vanuit het college om bovenstaande zorgen van omwonenden zoveel mogelijk te ontnemen. Op die manier kunnen we de woningen bouwen die nodig zijn, met draagvlak in de wijk!