D66 Katwijk en CDA Katwijk: Nalatig handelen rondom veiligheid bedrijventerrein ’t Heen

Bedrijventerrein ’t Heen heeft de afgelopen jaren te kampen gehad met aanzienlijke verloedering. De afname van sociale controle heeft het gebied kwetsbaar gemaakt voor criminele activiteiten, wat heeft geleid tot een zorgwekkende stijging van leegstand en drugssmokkel. “Wat is hier aan de hand? Volgens de beveiliging vertrekken er regelmatig ‘s nachts een aantal voertuigen die betrokken lijken te zijn bij vormen van (drugs)smokkel”, aldus Dick Oudwater van het CDA Katwijk. De berichtgeving van afgelopen maanden was aanleiding voor de fracties van D66 Katwijk en CDA Katwijk om politieke vragen te stellen.

Ideale gelegenheidsstructuur

In juli 2023 namen de fracties van D66 Katwijk en CDA Katwijk kennis van de bezetting van het pand aan de Ambachtsweg 20 door krakers, wat het groeiende probleem van illegale activiteiten op ’t Heen benadrukte. Bovendien heeft Parkmanagement deze maand opgeroepen om juridische stappen te ondernemen tegen deze krakers, evenals tegen de vastgestelde drugssmokkel in de omgeving.

Deze zorgen hebben geleid tot schriftelijke vragen die in september 2023 zijn gesteld over de huidige situatie. De fracties zien de beantwoording van deze vragen als een symptoom van langdurige visieloosheid voor een gebied dat al geruime tijd als kwetsbaar wordt beschouwd, met een “ideale gelegenheidsstructuur” voor criminele activiteiten. Dit geldt evenzeer voor andere afgelegen locaties, zoals sierteeltgebieden en vakantieparken, die vaak niet direct in het zicht liggen.

Samenwerken is de sleutel

Het is duidelijk dat er een dringende behoefte is aan een vernieuwde aanpak om Bedrijventerrein ’t Heen nieuw leven in te blazen en de veiligheid en leefbaarheid van het gebied te herstellen. De betrokken fracties roepen op tot een nauwere samenwerking tussen de gemeente, ondernemers en andere belanghebbenden om gezamenlijk een effectieve strategie te ontwikkelen om deze zorgen aan te pakken en de toekomst van ’t Heen veilig te stellen.

Carin Tawfik, fractievoorzitter van D66 Katwijk: “Uit de schriftelijke vragen blijkt dat de gemeente een passieve houding heeft aangenomen bij de overleggen met Parkmanagement, Huscka en de politie. Hierdoor zijn ze niet op de hoogte van de situatie. Wat ons betreft is het tijd voor een actievere houding!”