Algemene Beschouwingen 2021: We laten iedereen vrij, maar niemand vallen

Tekst: Ralf Boland

‘Bureaucratisch gedoe’. Het is het eerste dat ik hoor als ik vraag: ‘waar denk je aan bij de gemeente?’. D66 ziet dat het nog te vaak fout gaat met de burgerparticipatie en communicatie vanuit de gemeente. Te vaak maakt een wethouder excuses voor een ongelukkige zin in een voorstel, waarmee een ijsclub hun toekomst ziet verdampen. Te vaak volgt dan ‘zo was het allemaal niet bedoeld’. Een kwalijke zaak.

Dat kan beter. Dat begint bij heldere communicatie vanuit de gemeente. Daar heeft D66 altijd op aangedrongen. We zijn dus blij dat de gemeente vorige week de Direct-Duidelijk-Deal heeft ondertekend, waarmee de gemeente stappen zet om beter te communiceren. Op een manier die iedereen begrijpt. We hebben er hoge verwachtingen van. Aan dit college, of misschien eigenlijk meer een volgend college, om deze verwachtingen waar te maken.

Grip op geld

Mede dankzij D66 is er vorig jaar 1 miljoen minder bezuinigd op maatschappelijke voorzieningen. Maar we zijn er nog niet. De overheid heeft te veel bezuinigd op ons sociale systeem. Al jaren is er vanuit het Rijk te weinig geld om onze voorzieningen op peil te houden. D66 is de partij die in de Tweede Kamer pleit voor meer geld bij de gemeenten, zoals bijvoorbeeld voor de jeugdzorg. Dat lukt een beetje, er komt wat meer geld onze kant op. Maar we moeten roeien met de riemen die we hebben.

Daar worden soms moeilijke keuzes gemaakt. D66 wil daarbij nadrukkelijk kunnen blijven investeren voor onze toekomst. We kunnen niet alles betalen, dus we moeten strategisch kijken. D66 wil inzetten op de energietransitie en een circulaire economie, inzetten op maatschappelijke voorzieningen en inzetten op onze scholen.

Vrijwilligers kunnen geen voorzieningen vervangen

We hebben veel vertrouwen in de vele verenigingen en vrijwilligers die in onze gemeente rijk actief zijn. Zij zorgen ook voor ondersteuning van kwetsbare mensen. Maar de gemeente moet zorgen voor het echte vangnet. Neem bijvoorbeeld Katwijk rijdt mee. Een van bovenaf opgelegd initiatief waarbij vrijwilligers op eigen houtje het vervoer van kwetsbare inwoners moeten organiseren en uitvoeren.

Het is mooi om te zien dat het in Katwijk wel lijkt te lukken. Genoeg mensen die willen bijdragen, mijn moeder heeft zich recentelijk zelf aangemeld. Katwijk rijdt mee mag echter nooit een vervanging zijn van professioneel vervoer. Vrijwilligers zijn geen professionele invulling van gemeentelijke taken, maar ze doen dit vaak wel met een professionele houding! Zij moeten een aanvulling zijn en niet gebruikt worden om een gat op te vullen. We moeten goed in de gaten blijven houden hoe we de vrijwilligers kunnen ondersteunen en of we wel voldoende mogelijkheden bieden voor kwetsbare mensen om ergens naartoe te gaan.

Katwijk verdient geen goud

Topsport staat onder druk. Kinderen sporten te weinig, zo werd laatst bekend. Katwijk heeft het topsport convenant ondertekend. Katwijk is een gemeente met veel sportverenigingen die op hoog niveau presteren. Tegelijkertijd is sport niet alleen voor toppers. Sport is er voor iedereen. Daar moet Katwijk ook op inzetten. D66 wil dat iedereen zich veilig voelt op en rond het sportveld. Dat begint met voorlichting. Daar kan de gemeente, samen met sportverenigingen en scholen, een tandje bijzetten.

Ook komen sportvoorzieningen in de knel: de basketballende Grasshoppers willen uitbreiden, de korfbalvereniging Madjoe wordt uit hun zaal gezet en heeft nieuwe velden nodig. Hier moeten we slim mee omgaan. Als we nieuwe gymzalen moeten bouwen, zullen we dit dan meteen goed doen? D66 wil brede voorzieningen waar scholen, maar ook sportverengingen terecht kunnen.

Samen spelen, samen delen

Het is niet altijd leuk om te delen. Maar we moeten ook eerlijk zijn: niet iedereen kan zijn eigen gebouw krijgen of houden. Maatschappelijke voorzieningen moeten breed inzetbaar zijn. Zo moeten we 100 miljoen investeren in de schoolgebouwen in onze gemeente. De tijd van een school slopen en herbouwen is wat D66 betreft voorbij. Wij willen dat scholen samen met kinderopvang en andere maatschappelijke partners in één gebouw gaan zitten.

Ook in de avonduren kan dat gebouw gebruikt worden, door bijvoorbeeld wijkverenigingen. De school wordt zo het middelpunt van de buurt. Door dit soort combinaties moet je wat meer investeren, maar zet je iets neer voor de hele gemeenschap. Zo wordt het geld goed besteed. Dat hebben we eerder voorgesteld, door twee scholen en het nieuwe kennis- en cultuurcentrum, oftewel de bibliotheek, aan het marktplein in één nieuw gebouw te plaatsen. D66 blijft achter dit plan staan.

We moeten het samen doen

Deze oplossingen vragen van mensen om er samen uit te willen komen. We zien helaas dat niet iedereen altijd bereid is om met elkaar te praten. Wij roepen iedereen op om altijd met elkaar in gesprek te gaan en in gesprek te blijven. Zo kun je tot creatieve oplossingen komen. Ook als je er samen achter komt dat je er niet zomaar uitkomt is het belangrijk open te blijven staan voor oplossingen. Soms zullen wij, de politiek, knopen moeten doorhakken.

Dat doen we niet altijd goed. Het kennis- en cultuurcentrum is hier het beste voorbeeld van. Na jaren van plannen maken en in de prullenbak gooien ligt er nu, wat D66 betreft, een matig compromis. Maar eerlijk is eerlijk, ook wij hebben hier uiteindelijk voor gestemd. We moeten als politiek ook het lef hebben om samen een visie te vormen en daar draagvlak voor te creëren. Om de stip op de horizon te zetten en daar dan ook voor te gaan. Zodat we niet verzanden in halve oplossingen.

Katwijk in de steigers

De komende tientallen jaren staat Katwijk in de steigers. We zullen wijken moeten verduurzamen en bijvoorbeeld op andere manieren gaan verwarmen. Per wijk gaan we kijken wat daar het beste werkt. Voor de toekomst moeten we af van fossiele energie. Om klimaatverandering tegen te gaan, maar ook om het betaalbaar te houden. Ook de huidige energieprijzen laten zien dat verduurzaming noodzakelijk is.

Juist bij deze transitie is het noodzakelijk dat er keuzes gemaakt worden. In samenspraak met de bewoners, maar wel met enige urgentie. We kunnen niet langer wachten. D66 wil dat Katwijk een fossielvrije gemeente wordt. Dat die transitie moet komen is duidelijk, maar daarbij pleit D66 voor een sociale energietransitie.

Betaalbaar wonen

Het is duidelijk dat we een betaalbaar huis, een basisbehoefte, niet zomaar aan de markt kunnen overlaten. Dus zullen we actief woonbeleid moeten voeren. De komende jaren wordt er veel bijgebouwd in Katwijk. Op Valkenhorst, maar ook op andere plaatsen in de gemeente komen nieuwe woningen. D66 is blij om te zien dat het college zich inzet om een deel van deze huizen ook echt betaalbaar te maken.

We zullen op sommige plaatsen ook de hoogte in moeten, zodat we ook genoeg plek overhouden in de openbare ruimte voor bijvoorbeeld groen. Daarover moeten we het gesprek gaan voeren met de inwoners. Niet alleen de inwoners met een grote tuin die bang zijn voor schaduw, maar ook de inwoners die al 6 jaar op een wachtlijst staan voor een betaalbaar huis. D66 wil voor iedereen toegang tot een betaalbaar dak boven het hoofd.

Gemeente: werk samen met je inwoners

D66 heeft vertrouwen in onze inwoners. Wij willen dat inwoners meer zelf kunnen doen als het gaat om hun omgeving en wij willen inwoners meer invloed geven op de besluiten van de gemeente. We blijven ons inzetten voor de democratie van nu. De komende weken komen wij met een initiatiefvoorstel voor het burgeramendement. Dat geeft het recht aan al onze inwoners om aan de gemeenteraad voorstellen te doen om de plannen van de gemeente aan te passen.

Voor nu en voor morgen

D66 wil dat Katwijk een financieel gezonde gemeente is, waar geld is om te investeren in mensen en in de toekomst. Daar zetten we ons al jaren voor in en dat blijven we doen. Zodat we kunnen investeren in een fossielvrij Katwijk, in onze schoolgebouwen en in onze maatschappelijke voorzieningen.