D66 wil testlocaties bij lokale evenementen

D66 wil testlocaties in Kaag en Braassem rondom evenementen door mobiele testlocaties te realiseren in de gemeente. Op deze manier is het voor organisatoren en bezoekers eenvoudig om op een veilige manier evenementen mogelijk te maken en te bezoeken. Hierover stelde de fractie van D66 in Kaag en Braassem vandaag vragen aan het college van B&W.

De fractie van D66 is erg blij dat de coronamaatregelen zijn versoepeld en schrijft in haar brief aan het college dat zij hoopt dat de inwoners en ondernemers in Kaag en Braassem weer met dezelfde creativiteit evenementen zullen organiseren als voor de coronacrisis. Maar dat D66 ook ziet dat het met de veranderende regels lastig is voor organisatoren om te weten aan welke eisen zij precies moeten voldoen. Zij vragen daarom dan ook wat de gemeente doet om organisatoren te helpen en te ondersteunen.

D66 vraagt speciale aandacht voor het 1G beleid bij binnenevenementen. Fractievoorzitter Nick van Egmond zegt hierover ‘’D66 ziet dat dit voor het organiseren en bezoeken van evenementen lastig en een drempel kan zijn. Zeker omdat het in Kaag en Braassem niet mogelijk is om te testen op corona.’’ Hij stelt dat bezoekers die bijvoorbeeld het hele weekend de Veen Gaat Vreemd of Meddle festival zouden willen bezoeken minimaal 2 keer heen en weer zouden moeten naar Alphen of Leiden.

D66 vraagt het college om samen met de organisatoren en de gezondheidsdiensten te kijken hoe testlocaties in Kaag en Braassem gerealiseerd kunnen worden. ‘’Om het voor bezoekers laagdrempelig te maken om lokale evenementen te bezoeken willen wij rondom evenementen mobiele testlocaties in Kaag en Braassem opzetten. Zo werk je als gemeente optimaal mee aan het veilig openen van de samenleving. Volgens mij hebben we dit soort creatieve ideeën nodig voor het nieuwe normaal’’ zegt van Egmond.