D66 zet een stap in de groene richting

Op 16 oktober heeft D66 een motie op de agenda van de Raad gezet om het College ertoe te bewegen vaart te maken met het vergroenen van Hilversum.

Sedum op bushokjes

Utrecht ging ons hierin al voor, het plaatsen van sedum beplanting bovenop bushokjes. Deze vetplantjes halen fijnstof uit de lucht, dienen als voedingsbron voor bijen en andere insekten, helpen bij de opvang van regenwater en geven verkoeling. Daarnaast ziet het er ook nog eens leuk uit.

Waarschijnlijk kan dat ook nog eens, zonder dat het ons wat kost. Voordelen te over en het hoeft dan ook niet te verbazen dat de Raad hier bijna unaniem steun aan wil geven, zo valt te lezen in het artikel in de Gooi- en Eemlander.

Natuurlijk lossen we hier de klimaatverandering niet mee op. Maar het is een stapje. De daken van schuurtjes, uitbouwkeukens en alle andere gebouwen met een plat dak kunnen ook met sedum beplanting worden verfraaid. Dat is ook onze insteek. In de motie vragen wij de Wethouder om een inventarisatie van de geschikte daken en andere oppervlakten waar sedum opgelegd kan worden, eventueel in combinatie met zonnepanelen.

Bij de volgende Raadsvergadering op 13 november zal Anne S. de Jong de motie presenteren aan de Raad. Zo krijgt D66 het voor elkaar: Vergroening, Verkoeling en Verduurzaming.

Update 18 november: de motie is aangenomen in de Raad op 13 november. Weer een stap in de Groene richting!