Leon Pillich

Leon Pillich - Beeld: D66 Heumen

We staan met zijn allen voor een kantelpunt. Willen we onze gemeente, ons land en de wereld leefbaar houden voor ons en onze kinderen, dan moeten we aan de bak. Dan moeten er grote vraagstukken opgelost worden. Ik wil niet langs de zijlijn staan maar meehelpen. Samen de schouders eronder zetten. Samen ervoor zorgen dat we iedereen vrij laten, maar niemand laten vallen.

• 54 jaar
  • Hoensbroek
  • Malden
  • Hij/hem

Mijn naam is Leon Pillich. Ik heb Abraham een paar jaar geleden gezien. Na mijn studio Informatica aan de Radboud Universiteit heb ik heel wat jaren met mijn vrouw in Nijmegen gewoond. In 2008 zijn wij naar Malden verhuisd omdat we dichter bij het groen wilden wonen. Het groen, omdat ik als fervent fietser, mountainbiker, wandelaar en (sinds 2012) hardloper het liefst buiten actief bezig ben. Een mooie afleiding van mijn bestaan als ICT ondernemer. En onze mooie gemeente heeft heel wat fraais te bieden als het gaat om buiten actief bezig te zijn! Aan ons ieder de schone taak om te zorgen dat we kunnen blijven genieten van onze mooie omgeving. En dat ook toekomstige generaties kunnen genieten waarvan wij nu genieten.

Lievelingsplek in de gemeente)

Uit al het moois kies ik voor de Zweef Inn. Onovertroffen als startpunt voor mijn hardlooptrainingen met LOL in de zomermaanden en als rustpunt tijdens of na een mooie wandeling of tochtje op de mountainbike.

Welke kansen zie jij voor je gemeente?

De gemeente Heumen heeft een mooie ligging, langs de Maas, grenzend aan twee andere provincies en dichtbij Nijmegen. We hebben volop mogelijkheden om te groeien zonder dat we de kernen hun eigen karakter verliezen. Meer woningen dus, maar wel duurzaam met goede fietsverbindingen naar Nijmegen waar zo vele van onze inwoners werken of van het grote cultuuraanbod kunnen genieten.

Wat zijn drie zaken die jij zou willen veranderen?

• Een grotere urgentie creëren bij gemeente en inwoners ten aanzien van de o zo noodzakelijke energietransitie en behoud van biodiversiteit.
  • De gemeente moet helder en consistent communiceren met haar inwoners. We maken duidelijk wanneer en in welke mate inwonerparticipatie nodig en mogelijk is en leggen duidelijk uit wat ermee gedaan wordt. We kunnen het niet iedereen naar de zin maken, maar we kunnen wel veel beter luisteren en communiceren.
  • De gemeenteraad bepaalt kaders, stelt beleid vast en controleert de uitvoering van dat beleid. Ik vind het belangrijk dat de raad dat bekwaam doet maar zich daartoe ook beperkt. De raad moet niet op de stoel van het college of de ambtenaren gaan zitten.

D66 is mijn partij omdat de open, genuanceerde, realistische en oplossingsgerichte aanpak mij zeer aanspreekt. We kunnen en mogen de angst niet laten regeren. Samen en met het oog op de toekomst gericht kunnen we de problemen in Nederland en in Europa aan.

Best lastig om te kiezen wat mijn favoriete boek is. Als ik er dan toch één moet kiezen dan ga ik voor “The Hitchhikers Guide to the Galaxy” van Douglas Adams, een soort Monty Python-achtig science fiction verhaal.

Half november 2021 zag ik en luisterde ik naar één van mijn favoriete singer-songwriters Luka Bloom in de Stevenskerk in Nijmegen. Wat een bijzonder plek voor deze Ierse troubadour! En zo fijn om weer een keer een live concert te bezoeken. Daarna ook weer concerten bezocht, maar deze was toch wel extra memorabel.