Budgettaire kaders en financiële ontwikkelingen
D66 is in haar hart een sociaalliberale partij en heeft om die reden ook altijd de sociale koers van het college gesteund. Nu fors snijden in die koers zou betekenen dat de winst die we op sociaal vlak hebben geboekt als sneeuw voor de zon zou verdwijnen. We moeten echter de kosten beheersbaar houden.
De fractie van D66 is bezorgd ten aanzien van de bezuinigingen in het sociaal domein voor het jaar 2025. Met name waar het de maatregelen in de Jeugdzorg betreft, omdat niet duidelijk is wat de impact hiervan zal zijn op de jongeren in Helmond die gespecialiseerde zorg nodig hebben. Wat ons betreft mag daar niet aan getornd worden. Wij vragen daarom aan het college om toe te zeggen dat deze maatregelen niet raken aan de kwaliteit en beschikbaarheid van de noodzakelijke zorg zodat de jeugd van Helmond ook het komende jaar kan rekenen op passende hulp en begeleiding.
Op de middellange termijn verwachten we dat de tekorten in het sociaal domein oplopen tot circa 16 miljoen euro. D66 steunt het voorstel van de SP om een raadswerkgroep in te stellen, zodat de raad actief kan meedenken over mogelijke oplossingen en beheersmaatregelen voor de jaren na 2025. Daarnaast willen we dat het college een harde lijn blijft aanhouden richting het Rijk, gezien de onvoldoende gefinancierde taken die gepaard gingen met de decentralisaties in de jeugdzorg en WMO. De verhoogde OZB met 11 procent kunnen wij ondersteunen, aangezien hier ook een lastenverlaging tegenover staat in de afvalstoffen- en rioolheffing. Deze maatregel zorgt ervoor dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen, een principe waar wij volledig achter staan.
Er zullen helaas scherpe keuzes gemaakt moeten worden. In zijn algemeenheid roepen wij het college op de bezuinigingen met grote zorgvuldigheid door te voeren. De besparingen moeten in verhouding zijn met de schade die je ermee aanbrengt in de stad.
Sociaal Domein: Meedoen, rondkomen, vooruitkomen
D66 wil meer ruimte voor sportieve ontmoetingsplekken, zoals faciliteiten voor Urban Sports, waar de jeugd elkaar kan ontmoeten en actief bezig kan zijn. Het skatepark in de Warande is hier een goed voorbeeld van, en wij zouden deze sportieve ontmoetingsplaatsen graag ook op andere locaties in Helmond zien.
Bij het programma voor onderwijshuisvesting en sportaccommodaties wordt tevens gesproken over een huisvestingsplan voor wijkaccommodaties. We horen graag van het college hoe dit wordt meegenomen in de bredere planvorming. Verder hebben we bij de behandeling van de voorjaarsnota gevraagd om een concreet bedrag voor de ondersteuningsvragen van sportverenigingen zoals RKSV Mierlo-Hout, Polaris en Hockeyclub Helmond. D66 kijkt uit naar een overzicht van de benodigde onderhouds- en vervangingsplannen, zodat andere sportverenigingen, zoals Polaris, eveneens aan de slag kunnen met de modernisering van hun accommodaties.
Duurzaamheid en leefbaarheid
Helmond heeft de ambitie om tegen 2040 15.000 woningen toe te voegen aan de stad. Dit is een ambitieus doel dat tegemoetkomt aan de woningnood in de regio. D66 steunt de oprichting van het Reserve Woningbouwfonds als stimulans om de woningbouwprojecten te versnellen. We zijn echter realistisch over de haalbaarheid en roepen het college op om obstakels zoals regelgeving zorgvuldig te inventariseren en zoveel mogelijk weg te nemen.
Wat betreft mobiliteit zet D66 zich in voor een autoluw centrum en een veilig netwerk voor fietsers en voetgangers. We zijn blij met de invoering van verbeterd openbaar vervoer in Helmond, maar signaleren dat de mogelijkheden van de Taxbus nog onvoldoende bekend zijn onder de inwoners. Wij moedigen het college aan om de Taxbus actief te promoten, zodat inwoners hiervan optimaal gebruik kunnen maken. Daarnaast staan we achter de plannen om het autoverkeer in het centrum te beperken en automobilisten zoveel mogelijk gebruik te laten maken van parkeergarages. Dit vereist wel dat we eerst aantrekkelijke en veilige alternatieven bieden, zoals voldoende fietsenstallingen, om mensen te stimuleren de auto te laten staan. Verder vragen wij aandacht voor het goed onderzoeken van de (on)mogelijkheden van het autoverkeer bij een (gedeeltelijke) afsluiting van de Kanaaldijk-Zuid.