D66 raadinitiatiefvoorstel over 30 km-wegen haalt unaniem de eindstreep

Eind 2021 was de raad verrassend eensgezind en werd besloten op heel veel wegen in Heemstede een maximum snelheid van 30 km/u in te voeren. Er werden zelf meer wegen voorgesteld dan eerst in het raadsvoorstel stond. Het benodigde budget voor dit Wegcategoriseringsplan (WCP) schoot omhoog naar meer dan 20M euro. Voor het eerste deel van het plan werd krediet verleend.

Maar al snel schrok men van de uitvoeringsplannen. Er waren namelijk inmiddels voorlopige richtlijnen opgesteld door het CROW (een kennisinstituut voor verkeersveiligheid) hoe zulke wegen er uit moesten zien en dat betekende dat heel veel wegen drastisch aangepakt zouden gaan worden. Een voorbeeld: op de Cesar Francklaan zouden op het eerste deel vanaf kruising met de Johan Wagnerlaan de middenberm, de fietspaden en de bomen verdwijnen.
 
De raad protesteerde en vroeg in verschillende moties om aanpassing van de plannen, te beginnen met het simpel plaatsen van borden. Dat werd echter niet opgevolgd. De uitvoeringsontwerpen werden wel enigszins maar ook weer niet heel drastisch aangepast omdat het college zich gehouden voelde aan de voorlopige CROW-inrichtingsrichtlijnen.
 
Een aantal grote steden zoals Amsterdam, Rotterdam en Utrecht – met eenzelfde wens voor 30 km/u – liepen echter ook tegen de grote impact en de enorme kosten van de CROW-richtlijnen aan. Zij besloten daarom tot een andere aanpak, namelijk met borden maar dan wel aangevuld met andere lijnen op de wegen en verdere veiligheidsaanpassingen waar nodig geacht. De richtlijnen zijn geen wettelijke verplichting en laten dit toe, zolang het maar voor weggebruikers duidelijk is dat ze te maken hebben met een 30 km/u weg.
 
In analogie van deze aanpak heeft D66 het raadinitiatiefvoorstel ‘Samen naar 30 km/u, effectief en efficiënt’ opgesteld. Hiermee zou e.e.a. eenvoudiger, sneller, en goedkoper uitgevoerd kunnen worden. Het voorstel is in de raad van 24 oktober besproken en unaniem aangenomen. Het college zal in januari 2025 met een plan van aanpak komen en medio 2025 met een aangepast voorstel voor de gebiedsontsluitingswegen in Heemstede waar 30 km/u dan de norm zal zijn. 
 
Zie ook deze media berichten: 
Haarlemsdagblad 17-09-2024: D66 Heemstede wegen terugbrengen naar 30 kilometer per uur kan eenvoudiger en goedkoper
Haarlemsdagblad 11-10-2024: College kritisch op voorstel om wegen in Heemstede eenvoudiger terug te brengen naar 30 km per uur
De Heemsteder 16-10-2024: Lange discussie voor alternatief invoeren 30 km-wegen
Haarlemsdagblad 26-10-2024: Heemstede sneller richting 30 km in zomer 2025 duidelijkheid over welke wegen wanneer aan de beurt zijn
De Heemsteder 30-10-2024: Raadsvoorstel D66 over 30 km-wegen haalt eindstreep