Duurzaamheid in Hattem

In deze rubriek komt de fractievoorzitter aan het woord over een voor D66 belangrijk thema. Hier staat duurzaamheid centraal.

Energieakkoord

Niet alleen landelijk staat D66 bekend als partij die zich maximaal inzet voor een beter klimaat, een schoner milieu en misschien wel de belangrijkste beweging die dat mogelijk maakt: verduurzaming. We spraken Erwin Kwakkel, de fractievoorzitter van D66 Hattem, over dit belangrijke dossier. “Op provinciaal niveau is er een mooi energieakkoord gekomen. Daar staan we achter, hoewel de haalbaarheid van volledige energieneutraliteit die daarin wordt voorgesteld, voor Hattem ver weg ligt.”

Beeld: Joeri Redder-Veen

Om energieneutraal te worden moet er binnen de gemeentegrens net zoveel energie worden opgewekt als dat daar wordt verbruikt, en uiteraard bij voorkeur op duurzame wijze. “Het is zeker nastrevenswaardig. En als je bereid bent om flink te investeren in zon en wind, kan je een behoorlijk stuk ambitie behalen.” Maar het vereist wel omdenken en bereidwilligheid, ook van de inwoner. Bijvoorbeeld bij de afweging of er een tweede windturbine geplaatst moet worden. Kwakkel: “Een dergelijke stap brengt in één klap een groot deel van je energieambities binnen handbereik. Ambities die met alternatieven zoals een zonnepark niet haalbaar zijn. Maar het is een lastige afweging in de raad.”

De méést duurzame energie is de energie die je überhaupt niet hebt verbruikt. Kwakkel: “Daarom zetten we in op reductie van gebruik, door bijvoorbeeld isolatie, innovatie en alternatief materiaal en slimme ruimtelijke inrichting.” Het is een fabel dat je als gemeente nu eenmaal vastzit aan je energieverbruik voor openbare verlichting bijvoorbeeld. Welke belichting je bijvoorbeeld kiest of de plaatsing ervan bepalen mede het gebruik.

Met de zon opgewekte energie op daken of op wat grotere schaal op locaties die de gemeente onderzoekt, zoals de voormalige vuilstort. Dat zijn opties die de gemeente verkent. Kwakkel: “Met enkel de zon op daken komen we niet aan de doelstellingen van de stad. Dus samen met de D66 achterban zoeken we alle alternatieven uit om de gemeente zo goed mogelijk energieneutraal te krijgen.”

Het is voor Kwakkel van groot belang dat de beweging van verduurzaming er voor iedereen is. “Overheid, inwoner en ondernemer zijn allemaal aan zet. Dat betekent dus ook dat dit geen inkomenskwestie zou moeten zijn,” stelt de fractievoorzitter. “Niet enkel mensen met een riant inkomen zouden hun huis moeten kunnen verduurzamen, en ook kleine ondernemers kunnen toch grote stappen zetten. Waar nodig kan de gemeente daarbij ondersteuning bieden.

Lees meer over het dossier duurzaamheid.