Dossier Duurzaamheid

D66 Hattem geeft een aantal lokale onderwerpen prioriteit. In ons verkiezingsprogramma is daar meer over te lezen. Hier lichten we het dossier duurzaamheid uit en nemen we u mee in de belangrijkste ontwikkelingen.

Vlog: fractievoorzitter Erwin Kwakkel over duurzaamheid in Hattem

Beeld: Joeri Redder-Veen

Belangrijkste standpunten Duurzaamheid

-Energiebesparing heeft prioriteit. Verbruik van de gemeente kan beperkt worden door verduurzaming (isolatie, innovatie en intelligente ruimtelijke ordening);

-De gemeente moet particulieren beter helpen bij verduurzaming. Dit door financiële prikkels en het wegnemen van bureaucratie die verduurzaming bemoeilijkt;

-D66 Hattem ziet dat volledig energieneutraal worden moeilijk haalbaar is. Maar we moeten de stad daar zo dicht mogelijk bij in de buurt krijgen. Iedereen aan boord dus: overheid, inwoners en ondernemers. Met gepaste steun waar nodig.

De volledige lijst met standpunten is in ons verkiezingsprogramma te vinden.

-Er komt de komende periode besluitvorming aan over inzet van meer zonnepanelen of de inzet van een extra windturbine. Met zonnepanelen is het lastig voldoende energieneutraal te worden, met een windturbine erbij liggen de doelen voor de energiebalans het snelst binnen handbereik;

-De Green Deal Hattem is een beweging waarin ondernemers, bedrijven, maatschappelijke organisaties en overheden in Hattem elkaar helpen om te verduurzamen. De komende periode wordt opgehaald welke extra acties er mogelijk zijn. D66 wil vinger aan de pols houden, deze beweging aanjagen en stimuleren;

-Er vindt onderzoek plaats naar de mogelijkheden tot het creëren van een zonnepark op de voormalige vuilstort. D66 wacht dit onderzoek af maar wil wel tempo behouden in verduurzaming van de gemeente.