Wonen in Hattem

In deze rubriek komt de fractievoorzitter aan het woord over een voor D66 belangrijk thema. Hier staat wonen centraal.

Hattems woningaanbod: zelfvoorzienend

We spraken fractievoorzitter Erwin Kwakkel over het woonbeleid in Hattem. “Voor mij is van belang dat het Hattems woningaanbod zelfvoorzienend is. Uiteindelijk wil ik voor iedereen die in Hattem wil wonen een geschikte en betaalbare woning. Maar toch op zijn minst dat iedereen die al in Hattem geboren is of woont en bijvoorbeeld uit huis gaat stromen naar een huur of koopwoning, dat ook kan. Je zou daarbij kunnen denken aan een afspraak om een specifiek percentage van nieuw beschikbare woningen aan de eigen inwoners te geven.”

Beeld: Joeri Redder-Veen

Inbreiden of uitbreiden

In elk geval moet het woningaanbod in deze mooie Hanzestad stijgen. Kwakkel: “Dan kom je al snel aan de discussie: inbreiden of uitbreiden.” Bij inbreiden ga je uit van de bestaande bebouwing en wijken, en probeer je daarbinnen meer wooneenheden te realiseren. “Ik denk dat de mogelijkheden daartoe in onze stad zeer beperkt zijn en dat dit dus te weinig op zal leveren. Het is kostbaar, maakt woningen niet goedkoper en bovendien moet je dan snel de hoogte in. Dat laatste past niet goed bij de uitstraling van Hattem, met vooral laagbouw.” De andere optie, uitbreiden, betekent het verbreden van de bebouwde grenzen door nieuwe wijken aan te laten sluiten. “Het spreekt voor zich dat je dan sneller wooneenheden kan toevoegen, maar dan kom je weer tegen het dilemma: waar dan. We zijn omringd door polders, uiterwaarden en natura2000 gebied. En hoewel Hattemers veelal ook wel het woningaanbod willen verbreden, kan er toch weerstand ontstaan bij uitbreiding.”

Uitbreiden moet dan dus ook zorgvuldig gebeuren en kost veel tijd. “Ik denk dan ook aan een lange termijnplan, voor de komende 10 tot 20 jaar.” Met name om deze reden wil de D66 fractie ook dat de stad met een lange termijn woonvisie gaat werken.

Duurzaam

“Nieuwe woningbouw moet zo energieneutraal mogelijk,” aldus Kwakkel. We willen niet zomaar wijken uit de grond stampen, maar ze moeten voldoen aan de groene standaard van de stad en aan duurzaamheid op de lange termijn.
Niet voor niets is duurzaamheid naast wonen één van de prioriteitsdossiers voor Kwakkel.

Lees meer over het dossier wonen.