D66 gaat de formatie in met CU en PvdA/GL

De afgelopen 2 maanden is de gemeenteraad in Hattem druk bezig geweest met het formatieproces. 2 informateurs hebben geprobeerd om met een advies te komen, maar helaas hebben beide informateurs besloten om hun opdracht terug te geven. Het enige dat overbleef waren de conclusies van de laatste informateur, oud burgemeester van Hattem Toon van Asseldonk. Hij concludeerde dat de enige mogelijkheid om tot een stabiele coalitie te komen een combinatie is van CU, PvdA/GL en D66.

Na de verkiezingen had D66 niet verwacht om gevraagd te worden voor de onderhandelingen en wij hadden ons dan ook neergelegd bij een rol in de oppositie. De afgelopen 2 maanden hebben wij echter ook gezien dat er barsten zijn ontstaan in de onderlinge relaties en dat het moeilijk is geworden om tot een meerderheid te komen. D66 vindt het wel tijd dat Hattem een nieuw college krijgt zodat wij aan de slag kunnen om de problemen op te pakken die nog voor ons liggen. Dit hopen wij gezamenlijk te mogen doen met alle partijen in de raad. D66 zal zich in blijven zetten zoals wij dat sinds 2010 in Hattem doen. Wij blijven een dualistische partij, wij geloven in samenwerking met de andere partijen en de inwoners van Hattem.

D66 erkent dat het proces tot nu toe geen schoonheidsprijs zal krijgen. Wij willen niet met de vinger wijzen, het is aan alle partijen zelf om te reflecteren op de afgelopen weken. D66 wil nu vooruit kijken. Met zijn allen de scherven oprapen die wij met elkaar hebben gemaakt zodat wij ons best kunnen doen voor onze stad en haar inwoners. Wij kijken uit naar de samenwerking met de CU en de PvdA/GL. Partijen die inhoudelijk dicht bij ons staan en met wie wij de afgelopen jaren goed hebben samengewerkt. Ook kijken wij uit naar de samenwerking met Hattem Centraal, het CDA en de VVD. Ook met deze partijen hebben wij de afgelopen periode goed samengewerkt en wij hebben ervaren dat alle partijen in de raad zich maximaal hebben ingezet voor de stad. Dat zal de komende jaren niet anders zijn.

Wij snappen dat er vragen zijn blijven liggen bij onze inwoners. Wij staan altijd open voor een goed gesprek. Je kunt onze fractievoorzitter een email sturen via [email protected] of een Whatsapp/Telegram/Signal/SMS bericht sturen via 06 300 299 78. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.

Beeld: D66