Ieder kind heeft recht op een veilig thuis

Een woning is voor velen in Gorinchem een veilige haven, maar dat geldt niet voor iedereen. Het aantal meldingen van kindermishandeling ligt in Gorinchem al geruime tijd bijna twee keer zo hoog dan het landelijk gemiddelde.

Schriftelijke vragen

Naar aanleiding van een onderzoek van de inspectiediensten in het Toezicht Sociaal Domein (TSD) heeft de D66-fractie schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W. Het TSD riep gemeenten op om de handschoen op te pakken bij de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling. Aan de hand van diverse aanbevelingen en inspirerende praktijkvoorbeelden die in hun onderzoek naar voren kwamen, hebben we het college gevraagd naar de stand van zaken in Gorinchem.

Het college spreekt in haar beantwoording van de schriftelijke vragen haar vertrouwen uit in het huidige beleid omtrent kindermishandeling, maar zegt ook toe om de aanbevelingen uit het TSD-onderzoek voor te leggen aan Veilig Thuis en de regionale samenwerkingspartners. Als fractie zullen wij deze ontwikkelingen nauwlettend volgen. Iedere melding is er in onze ogen immers één te veel.

Een volledig overzicht van onze schriftelijke vragen en de beantwoording daarvan is beschikbaar via: Beantwoording schriftelijke vragen D66 omtrent kindermishandeling. Daar vindt u ook een verwijzing naar de oproep van het TSD en de onderliggende cijfers.