Ilhan Tekir vlogt over afval en geeft 5 tips

Sinds 1 januari 2024 gelden er nieuwe regels rondom afval. Er is een hoop veranderd. Zo heeft iedereen een milieupas ontvangen en betaal je naast een vast tarief óók een variabel tarief voor iedere keer dat je de restafvalcontainer opent. Maar dat is niet alles. Ilhan Tekir, fractievoorzitter voor D66, kreeg zoveel vragen dat hij een vlog heeft gemaakt met een vijftal tips aan de inwoners van Gorinchem.

Nascheiding is voor ons de toekomst

“Toen dit besluit in de gemeenteraad voorlag was D66 geen voorstander, omdat we denken dat nascheiding de toekomst is. Bij nascheiding zorgt een machine in een fabriek voor scheiding van het restafval. Maar aangezien het besluit inmiddels is doorgevoerd kunnen we maar beter zorgen dat iedereen goed op de hoogte is,” aldus Tekir die verklaart hoe hij op dit idee is gekomen.

Maak kosten inzichtelijk

Waar Tekir zich het meeste zorgen over maakt is het feit dat de rekening voor het variabel tarief pas in 2025 wordt verstuurd. Dat is een jaar na invoering. “Als je dan niet in de gaten hebt hoeveel kosten je hebt gemaakt, kan die rekening nogal tegenvallen”. Daarom heeft Tekir ook een tip aan de gemeente in de vlog: maak op het scherm van de container inzichtelijk hoe hoog te totale kosten zijn. Tekir: “Ik weet dat Waardlanden hiermee bezig is, maar het duurt wel lang. We zitten al in februari en ik kom nog een hoop mensen tegen in de wijk die nog niet helemaal op de hoogte zijn”. Tekir hoopt dat de vlog zorgt voor meer bewustwording.