Toespraak Ilhan Tekir tijdens duidingsdebat

Dinsdag 22 maart vond het duidingsdebat plaats. In dit debat gaven de Gorcumse partijen hun visie op de verkiezingsuitslag en brachten zij advies uit hoe de informatiefase ingevuld kan worden.
Namens D66 Gorinchem leverde fractievoorzitter Ilhan Tekir onderstaande bijdrage.

Iedere stem is een klank

Voorzitter,

Iedere stem is een klank en iedere klank verdient weerklank. Nu alle 15.440 klanken zijn gehoord, is het aan ons allen om de weerklank ten gehore te brengen. Op een manier die recht doet aan het gestelde vertrouwen. Daarom wil ik om te beginnen alle fracties feliciteren met het vertrouwen dat zij genieten. Stem voor stem. Achter iedere stem schuilt immers het vertrouwen van een Gorcumer. En aan ons allen de schone taak om dat vertrouwen hoog te houden. De betrokkenheid bij de lokale democratie te vergroten. En hopelijk over 4 jaar nóg meer mensen naar de stembus te krijgen. Met deze lage opkomst is de democratie immers de grootste verliezer en dat doet ons als democraten pijn.

Meer stemmen dan in 2018

Terug naar de winnaars. In het bijzonder wil ik de grootste partij, Stadsbelang, feliciteren. Het is geen vanzelfsprekendheid dat een partij na 4 jaar regeren de grootste blijft. Dat is Stadsbelang gelukt. Dan natuurlijk ook een felicitatie richting de enige partij met zetelwinst, Gorcum Actief. En gelukkig zijn er nog meer partijen die winst hebben geboekt, al heeft zich dat niet altijd vertaald in zetels. Zoals mijn eigen partij, D66, die een groei van liefst 35% van het aantal stemmen heeft kunnen noteren ten opzichte van 2018. En daar zijn wij al onze kiezers dankbaar voor. We zien het ook als een signaal om bestuursverantwoordelijkheid te nemen. Daarover later meer.

Inzetten op een nieuwe bestuurscultuur

Voorzitter, zoals al even gememoreerd, is er qua zetelverdeling eigenlijk niet veel veranderd. En toch staan we wat D66 betreft op een keerpunt. De vorige raadsperiode heeft een wissel getrokken op alle partijen. De scheidslijn tussen coalitie en oppositie was te vaak zichtbaar. Daarvoor kunnen we allemaal de hand in eigen boezem steken. Nu is het tijd om te laten zien dat het anders kan. Dat we – ondanks de haast onveranderde zetelverdeling – inzetten op een nieuwe bestuurscultuur. Inhoud voorop en volop in verbinding met elkaar. Laten we ons meer bezighouden met Gorinchem in plaats van met elkaar.

Deze roep om een nieuwe bestuurscultuur gaat bij D66 gelijk op met ons verlangen naar democratische vernieuwing. Als aandrijver van die democratische vernieuwing hebben wij allerlei ideeën om het openbaar bestuur nieuw leven in te blazen. Van nieuwe en betekenisvolle participatiemechanismen, tot versterking van de verschillende tegenmachten en natuurlijk een transparante gemeente die voor iedereen begrijpelijk en toegankelijk is. Daar is lef, daadkracht en vooral experimenteerruimte nodig die we alleen samen kunnen creëren.

Daadkrachtig Verbinden

Voorzitter, om dit allemaal op gang te brengen is Gorinchem meer dan ooit gebaat bij stabiliteit. En dat vraagt wat D66 betreft om een evenwichtige en brede coalitie, die de scheidslijn niet opzoekt maar daar overheen weet te stappen om breed draagvlak te vinden. Want alleen samen komen we verder.

En zo belanden we bij de unique selling point van D66. Het zijn van een verbindende schakel. Niet voor niets heet ons verkiezingsprogramma: ‘Daadkrachtig verbinden’. Dat is ten slotte ook wat we de afgelopen jaren hebben laten zien: wij kunnen met iedereen samenwerken. Als de inhoud maar voorop staat. Met de electorale versteviging voelen wij ons nu bovendien meer dan ooit gesterkt om bestuursverantwoordelijkheid te nemen. Niet alleen om verbindingen te leggen binnen de coalitie, maar ook tussen coalitie en oppositie en tussen het stadhuis en de stad. In dat verband mag ik vers van de pers het besluit van de D66-fractie delen om mij als wethouderskandidaat naar voren te schuiven. Bij D66 is deze voordracht uitsluitend aan de nieuwe fractie en ik ben mijn collega’s dan ook erkentelijk voor het vertrouwen dat in mij is gesteld, in lijn met het advies van de wethoudersadviescommissie. Tegelijkertijd ben ik er trots op dat een team van D66’ers klaar staat om het progressieve geluid van D66 te laten weerklinken in deze raad.

Geen tijd te verliezen, aan de slag

Terug naar de inhoud, voorzitter. Daar draait het ten slotte om. Er zijn de afgelopen periode veel goede plannen ontwikkeld. Het is nu tijd om de mouwen op te stropen en die plannen uit te voeren. Of het nu gaat om de aanpak van het woningtekort, de kansenongelijkheid in het onderwijs, het oplossen van verkeersknelpunten, het uitbannen van iedere vorm van uitsluiting of de steeds prangender wordende energiearmoede. We hebben hoe dan ook niet de luxe om nog meer tijd te verliezen. Wij geloven dat er een krachtige coalition of willing is te smeden om deze uitdagingen te lijf te gaan.

Maar dat gaat niet vanzelf, voorzitter. Daarom zijn we vanuit D66 blij met de voordracht van niet één maar twee informateurs. Een nieuwe werkwijze die wij toejuichen. Omdat we daarmee vaart kunnen maken maar ook omdat het de basis biedt voor een open en transparant proces. We kijken daarom met vol vertrouwen uit naar de verkenning van de heren Schultink en Blase. En deze bijdrage is tegelijkertijd onze eerste inbreng die ik hen bij deze wil aanrijken.

Werken aan onze idealen

Tot slot, voorzitter. Wij staan klaar om met een verstevigd electoraat te werken aan onze idealen. Voor de mooiste vestingstad van Nederland, onderwijsstad voor de regio, een echte regenboogstad, de Stad van Tolerantie: oftewel Gorinchem. Ons thuis.

Dankuwel.