Mobiliteit is ook sociale rechtvaardigheid

Slimme mobiliteit gaat over meer dan techniek, apps en data. Het gaat ook over iets heel fundamenteels: kun jij komen waar je moet zijn? Of je nu naar school gaat, werkt, mantelzorger bent of zorg nodig hebt – mobiliteit bepaalt je vrijheid. En dus ook je kansen.

Daarom zeggen wij: slimme mobiliteit moet niet alleen slim zijn voor het systeem, maar vooral eerlijk en toegankelijk zijn voor iedereen.

Niet iedereen heeft een auto. Of een app.

Inwoners zonder rijbewijs, ouderen, jongeren zonder OV-verbinding, mensen met een beperking of zonder digitale vaardigheden – zij zijn vaak afhankelijk van goed georganiseerd vervoer. En juist voor deze groepen werkt het huidige systeem niet altijd even goed.

Als we nu overstappen naar een nieuw systeem van flexvervoer, deelvervoer en mobiliteitshubs, dan moeten we zorgen dat:

  • iedereen kan instappen, ook als je niet digitaal vaardig bent;
  • de prijs eerlijk is, ook als je vaker afhankelijk bent van vervoer;
  • je dorp niet vergeten wordt, ook als je buiten de stad woont;
  • en mensen mee kunnen denken over hoe het nieuwe systeem eruitziet.

Mobiliteit vergroot
of verkleint kansen

Een slecht bereikbare wijk of dorp leidt tot achterstand. Geen toegang tot vervoer betekent: minder kans op werk, opleiding, sociale contacten of een doktersbezoek. Voor D66 Goes is dat onacceptabel. Slimme mobiliteit moet juist bijdragen aan kansengelijkheid, gezondheid en participatie.

Daarom koppelen wij het mobiliteitsvraagstuk ook aan onderwerpen als:

  • mentale gezondheid en eenzaamheid: kunnen mensen elkaar blijven ontmoeten?
  • onderwijs en jongeren: kun je veilig en zelfstandig naar school of stage?
  • zorg en ouderen: kun je zelfstandig naar de huisarts of het ziekenhuis?

Onze inzet

Voor ons is mobiliteit een sociaal vraagstuk. In het verkiezingsprogramma voor 2026 maken wij ons sterk voor:

  • Laagdrempelige toegang tot het nieuwe mobiliteitssysteem, ook zonder smartphone.
  • Betaalbare mobiliteit, met bijvoorbeeld een regionaal mobiliteitsbudget voor mensen met een kleine beurs.
  • De mogelijkheid om in je eigen dorp op te stappen, ook buiten de spits.
  • Het betrekken van inwoners bij het ontwerp van het nieuwe systeem, via dorpsraden en participatieplatforms.
  • Extra aandacht voor jongeren en ouderen, die vaker afhankelijk zijn van collectief vervoer.

En nu?

We staan aan het begin van een mobiliteitstransitie. Die biedt kansen – maar alleen als we het goed doen. Als we zorgen dat niemand buitenspel staat. Want een slimme samenleving is pas écht slim als iedereen kan meedoen.