Geef iedereen toegang tot een coffeeshop en verminder hiermee straatoverlast

In Goes worden onze coffeeshophouders extra regels opgelegd ten opzichte van andere steden in Nederland. Hierdoor moeten zij toeristen die onze stad bezoeken weigeren, wanneer ze geen Nederlands paspoort hebben. Straathandelaren springen daar handig op in waardoor Goes de straathandel stimuleert.

Toename van straathandel en straatoverlast

Tussen april en oktober 2019 zijn er 73 geregistreerde incidenten gemeld van overlast en straathandel. Sinds de invoering van het i-criterium, waardoor alleen inwoners van Nederland een coffeeshop in mogen, wordt een toename van straathandel en -overlast ervaren door inwoners met name rond De Koepoort. Dat wordt nu onderkend door het onderzoek dat is gedaan naar aanleiding van een motie van PvdA, D66, VVD en Nieuw Goes eind vorig jaar.

Proef met tijdelijk terugnemen van i-criterium

Het College van B&W heeft een aantal maatregelen aangekondigd, maar die verplaatsen volgens ons de overlast naar elders in de stad en doen niks aan het verminderen of oplossen van het probleem.

Wij willen een proef van minimaal een jaar waarin we het i-criterium tijdelijk terugnemen en dienen hiervoor samen met de PvdA een motie in bij de debatraad in oktober. Hiermee willen we de straathandel tegengaan en we denken dat de overlast daarmee ook verminderd. Wie wil dat nu niet?

Lees de bijdrage van Martin tijdens de commissie terug en zijn betoog met een oproep aan het College van B&W.