Slimme mobiliteit en bereikbaarheid

De manier waarop we ons verplaatsen verandert snel. In de komende jaren stappen we over op duurzamer vervoer: meer fietsen, meer deelauto’s en minder eigen autobezit. Tegelijk verandert het openbaar vervoer in Zeeland drastisch. Een nieuw systeem wordt ontwikkeld met flexibele verbindingen op afroep, meer deelvervoer en minder traditionele buslijnen.
 
Dit brengt kansen én uitdagingen. Als gemeente moeten we zorgen dat dit nieuwe systeem goed werkt voor álle inwoners, ook voor mensen zonder auto, zonder rijbewijs of zonder digitale vaardigheden. Zeker in een regio waar dorpen, wijken en de stad sterk met elkaar verbonden moeten zijn om aantrekkelijk te blijven om te wonen en te werken.
 
De opgave is ook economisch van belang: als we nieuwe inwoners willen aantrekken om de vacatures van de toekomst op te vullen, dan hoort daar een mobiliteitssysteem bij dat betrouwbaar, betaalbaar en duurzaam is. Goede bereikbaarheid bepaalt mede of mensen hier willen wonen en werken.

D66 wil dat Goes en De Bevelanden vooroplopen in slimme, duurzame en toegankelijke mobiliteit. Onze uitgangspunten zijn:

  • Fietsen als eerste keuze: een fijnmazig, veilig en comfortabel netwerk van (snel)fietspaden.
  • Slim en duurzaam deelvervoer: een betrouwbaar aanbod van elektrische deelauto’s en deelfietsen, óók buiten de stad.
  • Een modern en toegankelijk openbaar vervoersysteem: met genoeg opstappunten en alternatieven voor wie niet digitaal vaardig is.
  • Duurzame mobiliteit: laden, parkeren en overstappen worden eenvoudig, schoon en efficiënt.
  • Bereikbare dorpen en stad: elk dorp en elke wijk blijft goed verbonden met Goes en de regio.

Versterken fietsnetwerk
& stallingen

  • We investeren in een fijnmazig en veilig netwerk van (snel)fietspaden tussen Goes en de omliggende dorpen.
  • Specifiek pakken we knelpunten aan. Zoals de route Wolphaartsdijk – Wilhelminadorp – Goes, waar een vrijliggend fietspad moet komen. Of het gebied Kwistenburg – Aardebolleweg.
  • We breiden het aantal veilige fietsparkeerplekken uit, vooral bij het NS-station, bij scholen en in de binnenstad.
  • Meer oplaadpunten voor elektrische fietsen, bijvoorbeeld bij dorpshuizen, bibliotheek, winkelcentra en sport- en zorglocaties.
    De verkeersveiligheid verhogen we rondom sportparken en dorpscentra met autoluwe zones, duidelijke oversteekplaatsen en veilige fietsroutes.
  • Bij waterlocaties plaatsen we extra fietsenrekken en bewegwijzering naar toiletten voor een soepele, veilige doorstroming.
  • We maken alle rotondes gelijk van opzet en voorrang, voor meer verkeersveiligheid en voorspelbaarheid. Rotondes met een tweerichtingsfietspad vormen we om naar éénrichtingsfietspad met de klok mee; waar dat niet kan, onderzoeken we een fietstunnel. In dat onderzoek nemen we alle kosten en baten mee – verkeersveiligheid (ongevallen/letsel), 
    schade en gezondheidskosten, maar ook aanleg, vergunningen, materiaal, beheer/onderhoud en omleidingshinder. Zo maken we een realistische keuze.


Bouwen mobiliteitshubs & OV-knooppunten

  • Gemeente Goes investeert samen met Kapelle en Borsele in goede overstappunten (mobiliteitshubs), waar OV, deelfietsen en deelauto’s samenkomen.
  • Nieuwe mobiliteitshubs komen niet alleen bij het station, maar ook bij plekken als sportparken, zorglocaties, winkelcentra en recreatiegebieden.
  • We bewaken en beïnvloeden de uitwerking van het nieuwe Zeeuwse OV-systeem. Er moet in elk dorp en elke wijk een goed bereikbaar opstappunt komen.
  • Er komen snellaadstations bij mobiliteitshubs en op strategische plekken rond Goes, bijvoorbeeld bij de Zeelandhallen, het ziekenhuis, het Molenplein en de Goese Poort.
  • We geven, samen met partners, uitleg en hulp bij het nieuwe OV en deelvervoer.

Zorgen voor deelvervoer voor iedereen

  • We zorgen voor een basisaanbod van deelvervoer in elke wijk en elk dorp. Minimaal twee deelauto’s en/of deelfietsen per kern, beschikbaar ook in de avond en het weekend.
  • Gemeente en regio maken duidelijke afspraken met aanbieders over beschikbaarheid en betrouwbaarheid van deelvervoer.
  • We zorgen voor heldere informatie en ondersteuning, zodat ook ouderen of minder digitaal vaardige inwoners gebruik kunnen maken van deelvervoer.
  • Het systeem moet toegankelijk blijven voor mensen zonder smartphone. We zorgen voor fysieke informatiepunten, telefonische bereikbaarheid en ondersteuning.

Invoeren 30 km/u &
schoolstraten (Vision Zero)

  • We zorgen voor schoolstraten bij alle basisscholen en verbeteren hiermee de verkeersveiligheid voor 2029.
  • We stellen 30 km/u in woonwijken als norm, dit is uiterlijk in 2028 doorgevoerd.
  • We spreken af dat elk kind zelfstandig naar school kan en starten maandelijkse schoolstraat-acties bij basisscholen als aanjager van veilig verkeer.
  • We toetsen bij elke herinrichting ‘kind- en fietsroute eerst’: veilige oversteken, goed zicht, 30 km/u en voldoende stallingen als standaard.

Versnellen laden
& slim parkeren

  • We versnellen de aanleg van laadpalen voor elektrische auto’s in wijken, dorpen en bij bedrijventerreinen.
  • Op plekken waar parkeerdruk hoog is, onderzoeken we slimme parkeersystemen gecombineerd met deelmobiliteit en laadplekken.

Slimmer maken van
infrastructuur en verhogen van veiligheid

  • We investeren in slimme verkeerssystemen, zoals slimme verkeerslichten, parkeerinformatie en doseerinstallaties voor een betere doorstroming.
  • Bij elk infrastructuurproject kijken we naar het bredere plaatje: wat betekent deze investering voor veiligheid, bereikbaarheid en duurzaamheid? Geen losse projecten, maar integrale afwegingen.
  • We stimuleren het meten van verkeer met sensoren en data, zodat we knelpunten sneller signaleren en oplossen.

Bereikbaar en veilig reizen wordt de norm. We leggen de focus op fietsen, lopen, deelvervoer en een logisch OV-net, met 30 km/u in woonwijken en veilige schoolroutes volgens Vision Zero (https://www.visionzero.nl)/Duurzaam Veilig. Rotondes en fietspaden voeren we eenduidig uit volgens de CROW-richtlijnen; laden groeit mee met de Zeeuwse laadvisie.