Stem nu voor de
EBN Inspiratieprijs!

De afgelopen weken hebben de EBN leden de mogelijkheid gehad om een lid te nomineren voor de EBN Inspiratieprijs 2023. Vanaf vandaag tot en met donderdag 7 september is het aan jullie om op jullie favoriet te stemmen!

Hieronder lees je (op alfabetische volgorde) de achtergrond van de genomineerden Letty Demmers, Sigrid Kaag, Maria Martinez Doubiani en Joan Nunnely en de reden waarom zij genomineerd zijn door een of meerdere leden.

Vervolgens kun je hier je stem uitbrengen. Let op: alleen EBN leden kunnen stemmen.

Letty Demmers

Letty begon 33 jaar geleden, in 1990, als raadslid bij D66 in Bergen op Zoom en heeft met haar jarenlange inzet en toewijding diverse functies binnen de partij bekleed, zoals partijvoorzitter, burgemeester en nu wethouder in Bergen op Zoom. In haar verschillende functies binnen D66 heeft ze haar kwaliteiten in de politiek bewezen. Haar leiderschap en visie hebben bijgedragen aan de groei en ontwikkeling van diverse thema’s in haar stad, waaronder cultuur.

Naast cultuur houdt Letty zich onder andere bezig met de portefeuilles sport en handhaving. Letty presenteert zich in haar functies als een gedreven en betrokken politica. Niet alleen heeft zij zich ingezet voor de lokale gemeenschap, maar ook op landelijk niveau heeft ze in haar rol als partijvoorzitter een belangrijke rol gespeeld. Letty staat bekend om haar sterke communicatieve vaardigheden en haar vermogen om mensen te verbinden. Ze is een warme persoonlijkheid die altijd oog heeft voor anderen en naar hen luistert. Met haar empathie en sociale betrokkenheid is zij er veelvuldig in geslaagd om bruggen te slaan tussen verschillende groepen en belangen.

Letty Demmers is een inspirerende politica die met haar functies en kwaliteiten veel heeft betekend en blijft betekenen voor niet alleen Bergen op Zoom, maar ook in Nederland. Haar inzet, visie en vermogen om mensen te verbinden maken haar een waardevolle bijdrage aan de politiek. Met dit in gedachten is Letty Demmers genomineerd voor de Inspiratieprijs 2023 van het Els Borst Netwerk.

Sigrid Kaag

Sigrid Kaag is opgeleid als diplomaat en speelde een sleutelrol in het bevorderen van vrede en veiligheid in door conflict en spanningen geplaagde regio’s. Terug in Nederland heeft Kaag haar politieke carrière voortgezet bij D66, als minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking en sinds 2020 als partijleider. Haar inzet voor eerlijke handel en duurzame ontwikkeling kenmerkt haar als voorvechter voor sociale rechtvaardigheid en gelijkheid. Sinds januari 2022 is ze (demissionair) vice-premier en minister van Financiën.

Wat Sigrid Kaag echt onderscheidt, is haar vermogen om mensen te inspireren en te verenigen voor gemeenschappelijke doelen. Onder moeilijke omstandigheden weet zij met moed, wijsheid en doorzettingsvermogen koers te houden. Sigrid opende vorig jaar de Els Borst Netwerkdag met de woorden: “Laten we waakzaam zijn, laten we benoemen wat er echt verbeterd moet worden in de samenleving: de gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Laten we benoemen wat er echt nodig is. En laten wíj́ altijd voorop lopen. Vrouwen in de politiek – en ik zou zeggen: vrouwen met een mening en die daarvoor uit durven komen – die hebben het niet makkelijk. Het wordt eigenlijk steeds lelijker. Misogynie (vrouwenhaat, red.) is alive and kicking in Nederland”.

Helaas heeft de (online) haat die Sigrid Kaag heeft ervaren, haar doen besluiten om haar politieke carrière te beëindigen. Dit is niet alleen een verlies voor de Nederlandse politiek, maar ook voor vele vrouwen en meisjes die haar als boegbeeld zagen. Desondanks blijft Sigrid Kaag een bron van inspiratie vanwege haar moed en vastberadenheid om op te komen voor wat ze gelooft. Met dit alles in gedachten, is Sigrid Kaag  genomineerd voor de Inspiratieprijs van het Els Borst Netwerk.

Maria
Martinez Doubiani

Maria is gemeenteraadslid voor D66 in Groningen. Daar houdt ze zich onder andere bezig met Veiligheid, Inburgering & Integratie, Digitale Innovatie & IT, Toegankelijkheid en Kunst, (nacht)cultuur en elementen. Maria heeft de politiek van jongs af aan al interessant gevonden. De politiek zat in haar genen: haar ouders zijn namelijk vanuit Colombia als politieke vluchteling naar Nederland gekomen.

Maria is erg zichtbaar als jonge vrouw in de politiek en spreekt zich openlijk uit over zaken die zij onrechtvaardig vindt. Daarnaast studeert ze rechten en heeft ze veel kennis van juridische zaken. Maria is een politica die de samenwerking opzoekt en de politiek écht als mensenwerk ziet. Met dat uitgangspunt werkt ze aan een samenleving waar iedereen gelijkwaardig mag en kan zijn. Op onderwerpen als veiligheid benadrukt zij dat iedereen er recht op heeft: inclusie staat dus ook erg hoog op haar agenda. Ze weet namelijk zelf als geen ander hoe belangrijk het is om te investeren in de integratie van nieuwe inwoners en om hen mee te laten doen. Maar inclusie gaat voor haar ook over toegankelijkheid van de omgeving voor iedereen.

Verder weet Maria generaties mensen met elkaar te verbinden; zo kunnen jong en oud veel van haar leren. Met haar enorme toewijding en passie voor de samenleving en de maatschappij en haar vaardigheden om vraagstukken op een effectieve manier aan te pakken is zij een onmisbare kracht binnen D66.
 Met dit in gedachten is Maria Martinez Doubiani genomineerd voor de Inspiratieprijs van het Els Borst Netwerk.

Joan Nunnely

Joan is gemeenteraadslid voor D66 in Rotterdam. Ze is de dochter van Surinaams-Nederlandse ouders en is opgegroeid met de hoop op het teweegbrengen van een gelijkwaardige samenleving. Al op jonge leeftijd hield ze zich hiermee bezig en in 2013 werd ze actief bij D66. Binnen de partij heeft ze diverse bestuursfuncties bekleed, is ze kandidaat-Tweede Kamerlid en raadslid. Als raadslid houdt Joan zich onder andere bezig met kansengelijkheid, emancipatie middels onderwijs en kunst & cultuur, ondernemerschap en bestaanszekerheid.

Als het gaat om haar rol in de politiek is Joan iemand wiens buitengewone invloed en toewijding aan verbinding, diversiteit en het welzijn van anderen, haar onderscheidt als een ware inspiratiebron. Ze is vastberaden, gedreven en heeft een scherp oog voor rechtvaardigheid. Haar betrokkenheid bij diverse maatschappelijke vraagstukken en haar vermogen om bruggen te slaan tussen mensen maken haar een waardevolle bijdrage aan de politiek. Joan heeft talloze initiatieven gelanceerd en gesteund die inclusiviteit bevorderen, zoals The Dutch Squad met als doel meer zwarte politici in de Kamer te krijgen en meer zwarte stemmers te krijgen. Tevens staat Joan bekend om haar empathie, positieve energie en vermogen om complexe vraagstukken aan te pakken. Met haar brede expertise en passie voor rechtvaardigheid is Joan een inspirerende kracht in de politiek.

Haar vermogen om mensen te verbinden, diversiteit te bevorderen en positieve verandering teweeg te brengen, maakt haar een buitengewone bron van inspiratie voor iedereen. Met dit in gedachten is Joan genomineerd voor de Inspiratieprijs 2023.

* stemmen is alleen voorbehouden aan leden van het Els Borst Netwerk