Podcast: Gezondheidsverschillen

Op 8 februari was het zeven jaar geleden dat onze geliefde Els Borst, partijgenoot en voormalig vicepremier en minister van Volksgezondheid, is komen te overlijden. Ter herinnering aan haar organiseren we sinds 2019 jaarlijks een lezing.

Vorig jaar stond de lezing in het teken van het ‘vrouwenhart’. Omdat een fysieke lezing dit jaar helaas niet kan i.v.m. corona, hebben we nu een podcast opgenomen. In het teken van sociale en culturele gezondheidsverschillen.
Els Borst zette zich als minister van Volksgezondheid in om gezondheidsverschillen in Nederland te bestrijden omdat waar je woont en waar je naar school gaat een enorme invloed hebben op hoe gezond je bent en je je voelt.

In deze podcast spreken we twee experts op het gebied van voeding en beweging. Met hen bespreken we hoe gezondheidsverschillen kunnen ontstaan en wat eraan gedaan kan worden.

Jennifer Plein – diëtist/voedingsdeskundige

Jennifer Plein
Jennifer zit al 25 jaar in het vak en heeft gewerkt in Nederland én Suriname. Zij kan ons alles vertellen over verschillen in voedingspatronen die er over de wereld zijn. Momenteel zit ze nog in Suriname waar ze naast persoonlijke begeleiding ook adviezen geeft aan grotere organisaties en de overheid.
Binnenkort komt ze naar Nederland om vanuit Bakkeveen de inwoners van Friesland vitaler te maken. Ze heeft ook een eigen YouTube kanaal en een podcast: Beter Weten = Beter Eten

Stephanie Fijten -huisarts

Stephanie Fijten
Stephanie is huisarts in Rotterdam-West. Oorspronkelijk komt ze uit Colombia maar ze heeft ook in Australië gewoond. De praktijk waar ze werkt, Huisartsenpraktijk van der Poel, besteed speciale aandacht aan beweging omdat veel lichamelijke klachten hieraan gekoppeld zijn.
Soms helpt een looprecept beter dan het voorschrijven van medicatie. Stephanie vertelt ons over haar dagelijks werk en wat de rol is van cultuur als het gaat om gezondheid
Luister onze podcast

De podcast staat voor je klaar in SpotifyiTunes en Soundcloud.