Afscheidswoorden van Willemijn

Twee jaar geleden, op zaterdag 26 juni 2021 droeg Elise van Zeeland het stokje aan mij over, tijdens de online Netwerkdag werd ik de nieuwe voorzitter van het Els Borst Netwerk.

Nu, in de week voordat ik word geïnstalleerd als Eerste Kamerlid, draag ik op mijn beurt het stokje over. Maar niet zonder even met jullie terug te blikken op deze mooie tijd.

We begonnen eigenlijk nog volop in Coronatijd. We startten met een heidag die deels buiten, en waar mogelijk op 1,5 meter afstand, plaatsvond. We organiseerden nog diverse online sessies en ik was een van de ‘Herfstgasten’ tijdens het online najaarscongres van D66.

Gelukkig hebben de lockdown achter ons gelaten en kunnen we elkaar weer live ontmoeten. Met heel veel plezier kijk ik terug op de twee Els Borst Netwerklezingen die we, toevallig beiden in Rotterdam, organiseerden. De lezing van Eveline Wouters op 15 februari 2022 was het eerste live event dat we weer organiseerden. In de grote zaal van het Nieuwe Luxor Theater konden we elkaar op afstand ontmoeten en werden we onder de bezielende leiding van Lisa van Ginneken toegesproken door professor Wouters en door de winnares van de EBN Inspiratieprijs, Jellie Tiemersma.

Maar ook de sessies tijdens de landelijke D66 congressen (over feministische buitenlands beleid, de rol van vrouwen in de politiek en He for She), het in het zonnetje zetten van de vrouwelijke lijsttrekkers bij de lokale en provinciale verkiezingen en een sessie voor onze EBN-ambassadeurs waren een groot succes. De positieve dingen uit de Corona-tijd proberen we te behouden, zoals een online kennismaking voor nieuwe leden van het EBN.

Een van de dingen waar ik met het meeste plezier op terugkijk is de samenwerking met mijn medebestuursleden. Allereerst natuurlijk met degenen met wie ik van start ging: Gerdien Knikker, Christiaan Ponsen, Lise-Lotte Kerkhof, Anja Eggens, Laura de Vries en Esselyn Jonk. In de loop van de tijd werd het bestuur versterkt door Joanna Bax, Brecht Janssen, Susan van Ommen en Bouwien ten Bokum.

Ik ben ontzettend dankbaar voor de kansen die ik tijdens dit voorzittershap heb gekregen. De samenwerking met het EBN-bestuur, de ambassadeurs en de leden was zo fijn en belangrijk. Maar we kunnen ook niet zonder de steun van het landelijk bureau van D66 en de vereniging.

In de periode van mijn voorzitterschap zagen we ook de bedreigingen toenemen waar politici, en zeker vrouwen in de politiek, mee te maken hebben. Het klimaat waarin je als politicus optreedt, verhardt. Dat laat zien dat een netwerk als het onze heel hard nodig is. We willen niet alleen dat vrouwen actief worden in de politiek, maar dat zij ook actief willen blíj́ven. Daarvoor is het nodig dat we allemaal om hen heen gaan staan, dat zetje geven waar we kunnen en elkaar een hart onder de riem kunnen steken wanneer dat nodig is. Maar ook dat we terugduwen, laten weten dat dit niet normaal is. We kunnen dit alleen met elkaar veranderen.

Drie weken geleden was de laatste keer dat ik de leden van het EBN toe mocht spreken als voorzitter. Het was de avond dat Annelien Bredenoord de Els Borst Netwerklezing 2023 uitsprak en later onder leiding van Joan Nunnely met Ilana Roderkerk in gesprek ging. Die avond verliet ik de Arminiuskerk met weemoed. Met heel veel plezier was ik de aanvoerder van het Els Borst Netwerk, de plek waar vrouwen elkaar tegen komen, thuis mogen zijn en de wind in hun rug voelen.

Ik wens Yassmine el Ksaihi heel veel succes en plezier en ik hoop als senator natuurlijk nog steeds een bijdrage te mogen leveren aan de doelen van het Netwerk. Want zoals Els Borst het al zei: de politiek is te belangrijk om alleen aan mannen over te laten.