“Kennis maakt kracht”

Rapport Noordelijke rekenkamer

Het NRK rapport Kennis maakt kracht is een uitgebreid onderzoek en heeft 5 belangrijke aanbevelingen opgeleverd.
Goed om ook de verschillen tussen de 3 noordelijke provincies te zien en laten we vooral leren van elkaar. Wat goed is kunnen we overnemen en wat beter kan is goed om te horen.
Over heel veel zaken is er tevredenheid en wordt er goed werk verricht.
Compliment aan de mensen die dit werk doen en de professionaliteit van de organisatie.

Ondersteuning op politiek-inhoudelijk vlak

De fractie van D66 mist ondersteuning op politiek-inhoudelijk vlak.
Goed dat de werkgroep strategische informatiebeheer aan de slag gaat met het maken van een plan van aanpak om dit hiaat invulling te geven.

Het feit dat de kennisbank aandacht vraagt lijkt ons belangrijk, aangezien het vinden van stukken essentieel is om zelf na te kijken welke historie er is, maar heeft voor ons niet dé prioriteit. Het systeem toegankelijk maken en goed inrichten lijkt ons een hele klus en kan enige tijd gaan duren.

Ondersteuning in de vorm van fulltime
fractiemedewerker

Wij willen prioriteit geven aan de ondersteuning van de fracties zelf. Gezien de versnippering in het politieke landschap en de vele kleine fracties die er zijn, is de hoeveelheid werk ter voorbereiding en het uitwerken van bijdragen door de fractieleden onevenredig hoog.

Daarom zouden wij in afwachting van een goed documentatiesysteem en goed gedocumenteerde statenstukken de voorkeur hebben aan directe hulp voor de fractie op beleidsinhoudelijk gebied in de vorm van een fulltime fractiemedewerker die stukken kan voorbereiden, moties en amendementen kan schrijven en de beleidsinhoudelijke achtergronden kan opzoeken. Dit zou het werk van commissie- en statenleden écht ondersteunen en zou het debat in de vergaderingen kunnen verdiepen. Wij denken daarmee een kwalitatieve slag te kunnen maken op provinciaal niveau.