Moeilijke financiële beslissingen

Op 20 juli 2023 was de laatste gemeenteraad voor het zomerreces. Tijdens deze vergadering werd de Kadernota besproken. In de kadernota bepaalt de gemeenteraad de financiële kaders voor het volgende jaar. Dit jaar moesten er een aantal moeilijke financiële beslissingen worden genomen.

We gaan door met onze ambities

Het coalitieakkoord dat D66 in Diemen heeft afgesloten met GL, PvdA en Ons Diemen barst van de ambities. We zien dat het college ook het komende jaar doorgaat met die ambities. D66 Diemen is vooral blij met de investeringen in:

• Kansengelijkheid
  • Klimaat
  • Betaalbare woningen

Beeld: Gemeente Diemen

Degelijk financieel beleid

De financiële situatie is op dit moment erg lastig. Het rijk geeft veel te weinig geld aan gemeenten voor de taken die zij moeten uitvoeren. Vooral in 2026 en 2027 is er niet genoeg geld. We hebben wel nog hoop dat het Rijk dit de komende twee jaar gaat repareren.

D66 Diemen vindt degelijk financieel beleid van groot belang. Als Diemen meer geld uitgeeft dan er binnenkomt duurt het niet lang voordat we onze onafhankelijkheid van Amsterdam verliezen. En dat willen we absoluut voorkomen. We zijn daarom tevreden dat het college in 2024 en 2025 een sluitende begroting presenteert.

Maar we vinden goede voorzieningen in Diemen ook heel belangrijk, zoals een goede bibliotheek, veel speel- en sportplekken en natuur. Als we nu ook in 2026 en 2027 een sluitende begroting willen regelen zouden al veel van deze voorzieningen moeten wegbezuinigen. En dat terwijl we nog steeds de hoop hebben dat het Rijk ons in de komende twee jaar nog gaat compenseren. Daarom vindt D66 het in deze unieke situatie goed dat Diemen voor 2026 en 2027 geen sluitende begroting heeft.

Het college heeft in deze moeilijke situatie een goede balans gevonden tussen ambitie en degelijk financieel beleid.

Fijne zomer gewenst!

Dit was de laatste vergadering voor de zomervakantie. D66 Diemen wenst iedereen een fijne zomer!