Alda van Zijl – Hoek

Beeld: Alda van Zijl-Hoek

D66 vertrouwt op de eigen kracht van mensen. Daarom zien we de toekomst met optimisme tegemoet. Mensen zijn creatief en innovatief en daar kan je wat mee in onze gemeente.

Als raadslid ben ik geïnteresseerd in maatschappelijke onderwerpen en volg de politiek en kan ik deelnemen aan vergaderingen, werkbezoeken, congressen, seminars en workshops in de gemeente of landelijk en praat ik mee over de toekomst van Nederland en/of de gemeente Buren!

De democratie is belangrijk in Nederland en het is een voorrecht om hier een bijdrage aan te leveren.

De D66 kernwaarden zijn nog steeds heel belangrijk: D66 is een sociaal-liberale partij. Het karakter van de partij is door de jaren heen ongewijzigd. De partij zet zich onverminderd in voor goed onderwijs, een sterk en slagvaardig Europa, individuele vrijheden en een duurzame, toekomstbestendige economie, ook lokaal.

• 69 jaar
  • Driebergen-Rijsenburg
  • Zoelmond
  • Zij/haar

Strandjes aan de rivier de Lek/Rijn……….heerlijk zomers aan het strand en ‘s winters gewoon mooi.

Veel water rondom veel kernen en hier kunnen we gebruik van maken bij de energietransitie. Wellicht ook nog voordelig voor onze inwoners wat natuurlijk een grote meerwaarde is ……..

Meer diversiteit in de woningbouw en dan denk ik aan de nieuwe vorm van bouwen: een ‘Knarrenhof’ en zeker ook de Tiny Houses voor jong en oud. De jeugd en de ouderen kunnne dan in de gemeente blijven wonen en de ‘achtergebleven’ huizen kunnen starters en/of doorstromers gaan bewonen.

Toerisme met o.a. de Romeinse Limes als attractie maar ook het ‘showen’ van onze landelijke gemeente met oog voor biodiversiteit. Leuk en interessant voor de toeristen maar zeker ook voor onze inwoners die ook gebruik kunnen maken van deze toeristische extra’s.

Meer ambitie bij de energietransitie en het liefst zelfvoorzienend worden, dus met opslagmogelijkheden van eigen opgewekte energie in de gemeente. Op deze manier zijn wij verzkerd van stroom en dus ook van warmte indien nodig.

Het ‘groen’ in onze gemeente beter benutten in het kader van duurzaamheid & milieu en niet om hier alleen maar toeristische blokhutten neer te zetten die eigenlijk het zicht van de inwoners op bv de rivier ontnemen.

De jeugd inspireren en enthousiasmeren voor sport, cultuur en duurzaamheid.   De rest van de familie en/of buren volgt dan hopelijk vanzelf. Zo krijgen we een gezonde gemeente die ook nog eens graag straks geniet van het eigen fruit.

Belangrijk zijn de uitgangspunten van D66 voor mij: “Laat niemand vallen” met andere woorden iedereen in onze gemeente verdient de aandacht die nodig is………goed onderwijs, aandacht voor een gezond binnen en buiten  klimaat en het nieuwe leiderschap , een goede en heldere leider is belangrijk dat blijkt maar tijdens deze coronacrisis. Heldere en duidelijke regels voor iedereen zijn gewoon nodig om fijn samen te  kunnen leven!

Wat kan een meisje/vrouw allemaal meemaken in haar leven en hoe moeilijk kan het leven voor iemand soms zijn……………
“Sacajawea”, geboren in 1788.: een indiaanse vrouw uit de Shoshone-stam. Toen ze ongeveer twaalf jaar was werd ze ontvoerd door leden van de naburige Hidatsa-stam. Zij werd vanuit Fort Mandan gerekruteerd voor de expeditie van Lewis en Clark. Ze vergezelden deze expeditie als tolk en gids tijdens het verkennen van het westelijke deel van de Verenigde Staten. Het geeft een beeld van 2 werelden die elkaar treffen: die van de Native American en de nieuwe kolonisten die vanuit Europa naar Amerika kwamen.

– BUREN 625 – CONCERT IN DE TUIN
In het kader van het 625 jaar bestaan van de stad Buren, verzorgt de Bredase Opera en het Orkest Koninklijke Marechaussee op 18 september een middagconcert in de tuinen van het Marechaussee Museum te Buren.
Hier ben ik met mijn dochter en 3 kleinkinderen heen geweest, de kleintjes (0,3 en 5 jaar) moesten een beetje wennen aan deze muziek maar vonden het toch wel prachtig zoals ze het zelf verwoorden.
– Verder was er in verband met Corona niet heel veel te bezoeken helaas.