Schriftelijke vragen Waterpark Dommelsvoort

Beeld: Land van Cuijk

D66 Brabant dient schriftelijke vragen in over het Waterpark Dommelsvoort in Land van Cuijk.

Waterpark
Dommelsvoort

Geacht college van Gedeputeerde Staten,

Tussen Beers en Linden (gemeente Land van Cuijk) ligt het gebied de Kraaijenbergse Plassen. In dit prachtige gebied is men voornemens een grootschalig, waterrijk vakantiepark te realiseren binnen de kaders van een bestemmingsplan uit 2012. Een particuliere ondernemer heeft inmiddels een concept masterplan met wensbeelden en kaders opgesteld voor dit ‘Waterpark Dommelsvoort’. Dit grootschalige vakantiepark zou moeten gaan bestaan uit circa 550 recreatiewoningen en -appartementen, een jachthaven met 400 ligplaatsen voor boten en onder meer centrale horeca- en winkelvoorzieningen.

De provincie dient een ontgrondingenvergunning te verlenen voor de aanleg van de waterstructuren in het plan en coördineert de m.e.r.-procedure. De Milieu Effecten Rapportage (MER) is naar ons bekend nog niet gereed.

De Provinciale Raad voor de Leefomgeving (PRL) heeft wel al op 15 juli 2022 geadviseerd in het kader van de m.e.r.-procedure over de Notitie Reikwijdte en Detailniveau voor Waterpark Dommelsvoort. De PRL geeft de bij de planontwikkeling betrokken partijen de fundamentele vraag mee óf de keuze van tien jaar geleden voor een grootschalig vakantiepark nog wel passend is gelet op economische en sociale aspecten (o.a. krapte arbeidsmarkt, consequenties voor vitaliteit van oude(re) vakantieparken in Brabant en vanuit een bredere gebiedsvisie, waarbij principes als ‘water en bodem sturend’ snel aan relevantie winnen.

De ontwikkelingen met betrekking tot Waterpark Dommelsvoort geven aanleiding om de volgende vragen aan uw college te stellen:

Schriftelijke vragen

1) Hoe heeft u het advies van de PRL meegenomen in uw contacten met de gemeente Land van Cuijk bij de ontwikkeling van het masterplan?
2) Vindt u het plan – de grootschalige vakantieparkontwikkeling zoals opgenomen in het masterplan – nog passend gezien de adviezen van de PRL? Waarom wel of niet?
3) Wat vindt u van de schaal van het concept masterplan – 550 recreatiewoningen, 400 ligplaatsen en de inpassing van het plan in de natuurlijke omgeving?
4) Deelt u de opvatting van de PRL dat de realisatie van dit grootschalige vakantiepark
consequenties kan hebben voor de revitalisatie van de vele bestaande vakantieparken in Brabant?
5) Wanneer verwacht u de MER?
6) Welke risico’s ziet u op voorhand voor natuur, waterkwaliteit en milieu als gevolg van de benodigde ontgrondingen en werkzaamheden in en rondom de plassen?
7) Hoe gaat u de waterkwaliteit van de Kraaijenbergse Plassen op de lange termijn borgen gelet op de vereisten van de Kaderrichtlijn water?