Schriftelijke vragen over verband slechte luchtkwaliteit en corona

Statenlid Dianne Schellekens stelde samen met andere politieke partijen in Brabant vragen aan het college van Gedeputeerde Staten over de maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren en de voorbereiding op toekomstige pandemieën.

Schriftelijke vragen

Grotere kans op infectie en ernstige ziekte door corona bij slechte luchtkwaliteit

Recent onderzoek van het RIVM, GGD GHOR Nederland en de Universiteiten van Utrecht en Wageningen wijst uit dat slechte luchtkwaliteit tijdens de beginfase van de coronapandemie leidde tot een hoger risico op infectie, ernstigere ziekte en een verhoogd aantal sterfgevallen. In Nederland resulteerde dit mogelijk in 400 tot 800 extra coronadoden, met een nadrukkelijke focus op de situatie in Noord-Brabant, waar luchtvervuiling aanzienlijk is.

Naar aanleiding hiervan stelde Statenlid Dianne Schellekens samen met andere politieke partijen in Brabant vragen aan het college van Gedeputeerde Staten over de maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren en de voorbereiding op toekomstige pandemieën.

De vragen

GroenLinks, D66, SP, PvdA, Partij voor de Dieren en Volt hebben hierover de volgende vragen aan Gedeputeerde Staten (GS).

Hoe kijkt het college aan tegen de resultaten uit dit rapport? Is het college het eens met GroenLinks, D66, SP, PvdA, Partij voor de Dieren en Volt dat hieruit opnieuw de urgentie blijkt om snel en fors de luchtkwaliteit in onze provincie te verbeteren?

Deelt GS de zorgen van GroenLinks, D66, SP, PvdA, Partij voor de Dieren en Volt over de risico’s die Brabanders lopen bij het uitbreken van een nieuwe pandemie?

Heeft GS in beeld waar in Brabant inwoners de grootste gezondheidsrisico’s lopen door slechte luchtkwaliteit? Kan u hiervan een kaart delen waarop deze gebieden zijn aangegeven en wat daar de belangrijkste oorzaak van de luchtvervuiling is?

De onderzoekers geven aan dat de effecten van een toekomstige pandemie kunnen worden verminderd met schone lucht. Welke extra maatregelen gaat GS nemen om luchtvervuiling terug te dringen en welke afname verwachten ze concreet te halen?

Welk instrumentarium kan GS inzetten om de verbetering van luchtkwaliteit te versnellen? En wat is hierbij de rol en verantwoordelijkheid van andere overheden? Is GS bereid om hierover in gesprek te gaan met andere overheden en tot actie te komen? Kan dat samen met de partners uit het Schone Luchtakkoord?

Bronnen: