Maidenspeech Floris Stoot

Vrijdag 16 juni gaf Statenlid Floris Stoot zijn maidenspeech tijdens de bespreking van de jaarstukken 2022.

Zorgen

Dank u wel voorzitter,

Ik ben trots dat ik hier uw staten mag toespreken als 24 jarige, en dat ik zelfs mijn eigen zetel heb in deze zaal.

Maar naast dat ik hier met trots sta, sta ik hier ook met zorgen, mijn gehele leven woon ik al in een klein dorpje in het westen van Brabant, Zevenbergschen hoek voor de geografen onder ons. Hoe ouder ik werd hoe minder er te doen was. Het begon met dat 1 van de 2 cafés  zijn deuren sloot, maar het duurde niet lang tot ook het laatste kroegje, de bakker en de bus ons kleine dorpje verlieten. Maar niet getreurd we hebben nog wel een friettent.

Voorzitter deze zorgen strekken zich verder dan de grens van mijn kleine dorpje, mijn generatie is opgegroeid in een provincie waar problemen alsmaar vooruit worden geschoven.

We hebben niet de luxe om weg te blijven te kijken. We moeten aan de bak en we moeten dat samen doen.

Floris Stoot – Statenlid

De rek is eruit

Maar voorzitter, je kunt doorschuiven tot de rek er uit is. En voor D66 is de rek eruit.

Het doorschuiven heeft geleid tot de woningcrisis, stikstofcrisis en de grote zorgen of we überhaupt nog een leefbare provincie met natuur overhouden. Deze problemen treffen mijn generatie enorm hard.

Voorzitter, we hebben niet de luxe om weg te blijven te kijken. We moeten aan de bak en we moeten dat samen doen. Alleen zo krijgen Brabant van het slot, geven wij de natuur de kans om te herstellen, kunnen we woningen bouwen en zorgen we dat ook de mensen uit de kleine dorpjes zoals Zevenbergschen hoek met het Openbaar vervoer kunnen reizen.

Beeld: Max Stevens

Pak de problemen aan!

In de jaarstukken ziet de fractie van D66 direct deze zorgen terug in het hoofdstuk natuur, veel seinen staan op oranje en dan moet er vanaf 2024 ook nog circa 10 miljoen bezuinigd worden. Dit in combinatie met de prijsstijgingen zien we een totaal tekort van rond de 60,5 miljoen op het natuurnetwerk Brabant. Dit baart ons zorgen, kunnen de gestelde doelen van een robuust en samenhangend natuurnetwerk nog wel in de toekomst gehaald worden als er zo’n groot te kort is?

Ook wordt opnieuw bevestigd dat het slecht gesteld is met de biodiversiteit en dat we niet goed op weg zijn met het herstel hiervan. De natuurdoelanalyses maakten dit al pijnlijk duidelijk, maar ook buiten de Natura 2000 gebieden neemt de biodiversiteit af. Deze slechte situatie onderstreept nogmaals het belang van de inspanningen onder het Nationaal Programma Landelijk Gebied om de kwaliteit van bodem, water en lucht te verbeteren.

Daarnaast zijn er mooie stappen gemaakt in de energietransitie in Brabant en grote complimenten hiervoor naar oud-gedeputeerde Spierings voor haar aanpak van de uitvoeringsagenda Energie om samen met de betrokken partijen tot een mooi resultaat te komen.

Dus voorzitter, wij kunnen ons grotendeels vinden in deze jaarstukken, maar zoals ik al eerder in mijn betoog aangaf, staan een aantal cruciale seinen op oranje of rood. Wij roepen de beoogde coalitie dan ook op: Schuif de problemen niet verder door en pak ze aan! Dat verdienen de Brabanders.