Maidenspeech Dianne Schellekens

Vrijdag 7 juli hield Dianne Schellekens haar maidenspeech. Dit deed zij bij de behandeling van de begrotingswijzingen in het kader van de rijksbijdragen Klimaat & Energie.

Drie gezonde levensjaren

Voorzitter,

Drie gezonde levensjaren erbij voor íedere Brabander. Dat doel hebben we gezamenlijk gesteld, op die inspanning rekenen onze inwoners, en voor die missie wil ik me ook persoonlijk de komende 4 jaar hard maken, met hart en ziel. Ik ga me in te zetten voor een groene en duurzame toekomst voor Brabant.

Om dat te bereiken, zullen we de komende periode ook echt de verbinding aan moeten gaan met élkaar, in deze Provinciale Staten. Van links tot rechts. Van progressief tot conservatief. Van nieuwe gezichten in de zaal zoals ikzelf, tot onze oudst gediende bij de SP.

Met minder nóg beter

Brabant is een prachtige, kleurrijke en economisch sterke provincie. Dat zorgt voor enorme uitdagingen om Brabant gezonder te maken. De transities buitelen over elkaar heen: landbouw, water, energie, klimaat. Grondstoffen raken op en helaas verpietert de natuur.

Hoe gaan we om met de vele transities? Hoe gaan we de verspilling tegen? Kortom hoe gaan we het in Brabant met minder nog beter doen!

Met minder, nóg beter, die opgave lukt alleen als we binnen onze Staten met elkaar die verbinding ook weten te vinden.

Een grote opgave

We staan met het uitbannen van de fossiele brandstoffen voor de enorme opgave om de opwarming van de aarde te stoppen. En dat het bittere noodzaak is bewijst het grillige weerbeeld, de zware zomerstorm van deze week en de verontrustende berichten van een onverwacht warme oceaan.

En dan nog maar de zwijgen over de verdroging die Brabant ondertussen jaar op jaar raakt. Niet goed voor de natuur en dus niet goed voor de landbouw en de Brabanders.

Heel veel bomen planten is nodig om de gevolgen van klimaatverandering te verzachten. Daarnaast komen de energiemaatregelen die nodig zijn, letterlijk de huizen en het dagelijks leven van de Brabanders binnen. Huizen moeten geïsoleerd worden. Er worden steeds meer zuinige technieken toegepast.

Energietransitie van de toekomst

En er is ander gedrag nodig: was het eerder handig om gebruik te maken van de goedkopere nachtstroom, nu moet je de was juist overdag draaien met zonnestroom. En dan nog de noodzaak om anders om te gaan met grondwater en schoon drinkwater.

In de energietransitie laten we oude technieken los en kiezen we voor schone en zuinige opties. We staan voor de opgave om voor elke Brabander energiezuinig leven mogelijk te maken. We hebben personeel nodig om deze energietransitie aan te jagen en uit voeren.

Er is de afgelopen jaren een stevige samenwerking opgebouwd in Brabant die ons helpt. Samen met al die betrokken partijen wil D66 de energietransitie doorzetten.

D66 stemt in met het voorliggende voorstel van gedeputeerde staten en ziet de aanpassing van de begrotingswijziging met de rijksbijdrage voor Klimaat & Energiebeleid graag tegemoet.

D66 wil dat het voor elke Brabander mogelijk te wordt om meer te doen met minder. Meer comfort met minder energie. Natuurlijk wel met schone energie.

Tot zover voorzitter.