D66 Blaricum in gesprek met Hülya Kat: het beste van twee werelden

D66 Blaricum ging in gesprek met D66 tweede kamerlid Hülya Kat over het sociaal domein. D66 Blaricum kan het beste van twee werelden bieden: een lokale partij met wortels in alle haarvaten van het dorp maar met een grote landelijke partij als basis die kan helpen in visie, kennis, uitvoering en ervaring.

Beeld: D66 Blaricum

Zaterdag 19 februari ging D66 Blaricum samen met D66 Laren, D66 Huizen en D66 Eemnes in gesprek met D66 tweede kamerlid Hülya Kat over het sociaal domein. Het is voor gemeenten heel belangrijk om te weten wat er op landelijk niveau afgesproken wordt over het sociaal domein en met welke zaken gemeenten rekening moeten houden om de inwoners zo goed mogelijk te kunnen bedienen en te kunnen helpen waar dat nodig is, zodat kleine zorgen geen grote zorgen worden. D66 Blaricum kan het beste van twee werelden bieden: een lokale partij met wortels in alle haarvaten van het dorp maar met een grote landelijke partij als basis die kan helpen in visie, kennis, uitvoering en ervaring.

Kleinere gemeenten worden over het algemeen gekenmerkt door kortere lijnen, zowel in de organisatie als richting inwoners, en ze zijn goed in staat om lokaal maatwerk te kunnen bieden. Kleine gemeenten kunnen echter ook kwetsbaar worden door een groter aantal eenmansfracties en een beperkt aantal ambtenaren. Kleine gemeenten zijn vaak ook minder goed in staat om specifieke expertise aan te trekken en zijn voor de uitvoering van bepaalde taken eerder aangewezen op regionale samenwerking.

D66 Blaricum is van mening dat Blaricum niet zonder samenwerking in de regio en daarbuiten kan bestaan, anders zullen wettelijk verplichte taken van de gemeente de mogelijkheden en deskundigheid van de gemeente boven het hoofd groeien. De landelijk afdeling van D66 staat D66 Blaricum bij wanneer daar behoefte aan is.

Beeld: D66 Huizen