Graag nog vier jaar ertegenaan!

Wijk aan Zeeër Peter Weel (73) kent bijna alle windrichtingen in Noord ­Holland. In Spierdijk groeit hij op. Tweeëntwintig jaar woont hij met vrouw en kinderen in De Rijp. Vanwege zijn werkkring in het Amster­damse onderwijs verhuist de familie naar Badhoevedorp. Dan, als zijn twee zonen de deur uit zijn, begint het te kriebelen. Hoe zou het zijn om nog één keer naar een nieuwe stek te verhuizen?

“Leuk!” roept zijn vrouw. Het wordt Wijk aan Zee. Zij was hier kind aan huis, omdat haar ouders er jarenlang een strandhuisje huurden. Zelf kan Peter overal aarden: ‘Als het maar niet in de grote stad is! Ik maak graag deel uit van een dorpsgemeenschap.’

Vandaar ook dat hij voorzitter was van de Dorpsraad en nu acht jaar D66­raadslid. Druk? ‘Ach, ik doe mijn hele leven al vrijwilligerswerk. Van de Nederlandse Gymnastiek Unie tot en met de politiek. Ik houd tijd over om te golfen, met de hond op strand te wandelen en met de kleinkinderen op stap te gaan.’

Hete hangijzers

‘Raadswerk gaat vaak over hete hangijzers. Dat maakt het ook interessant. Neem ‘mijn’ speerpunt ‘Groen en gezond wonen’. Hoe doe je dat in een dorp, pal onder de rook van de Hoogovens? Tata is een onmisbare maakindustrie die veel werkgelegenheid biedt. Maar economische belangen wonnen het jarenlang van alle andere belangen. Onze gezondheid moet nu de doorslag krij­gen. Tuurlijk, je kunt het probleem niet van de ene op de andere dag oplossen, maar het is de hoogste tijd dat de meest vervui­lende werkzaamheden worden aangepakt. Wij zijn hier al overbelast met geluidhinder en vervuiling van industrie, scheep­ en luchtvaartverkeer. Dus wat ons betreft: ver­sneld schoner produceren en sluiting van de kooksfabriek en Hoogovens 6. Je moet hier toch gezond kunnen wonen?! En niet dagelijks terrassen en speelplekken hoeven schoon te maken. Daarnaast moeten we zo snel mogelijk inzetten op waterstof.’

Wat doe je met het dilemma Groen en de woningnood?

‘De woningnood is nijpend. Als recht­ geaarde D66’er houd ik van de minder voor de hand liggende oplossingen. Dus bouwen op voor de hand liggende locaties: in de spoorzone en op het vrij­ gekomen Heliomare­terrein, maar ook kiezen voor creatieve oplossingen als het opsplitsen van grote woningen. Daar ben ik wel voor te porren. Overwegend laag­ bouw welteverstaan in Wijk aan Zee. Het mag geen Zandvoort worden. Hoog­ bouw past beter op de locatie van zorg­ instelling Huis ter Wijck dat straks naar het Kuenenplein wordt verplaatst.’

Wat heb je nog op je wensenlijstje voor groen?

‘Graag meer bomen en struiken in de “stenige” wijken van Beverwijk. Dat komt ten goede aan de sfeer en de kwaliteit van de leefomgeving. Bovendien heeft groen een hittebesparende werking. Heel belangrijk nu de zomers almaar warmer en droger worden.’

De Wijkermeerpolder blijft onbebouwd?

‘Goed hè. Ik ben heel opgelucht dat de MRA besloten heeft deze polder groen te houden!’