Bevlogen en ervaren

Ze was twaalf en volgde de Amerikaanse verkiezingen op de voet. Tijdens de op­komst van Pim Fortuyn las ze alles wat los en vast zat over de landelijke politiek. Van jongs af is Brigitte van den Berg nieuws­gierig naar politiek. Ze was op haar twintig­ste raadslid en behoort nu met haar 32 jaar tot de jongste wethouders van Nederland. Na vier jaar wethouderschap doet D66 met Brigitte opnieuw een gooi naar een plek in het Beverwijks college. Fris en ervaren.

LET OP: auteursrechten ontbreken. S.v.p. de auteursrechten invullen voor deze afbeelding before using it.

Waar gaat je hart sneller van kloppen
na vier jaar?

‘Pfoe, van veel dingen! Dat we kinderen de Zomer­ en Weekendschool aanbieden waar­ mee ze hun omgeving kunnen ontdekken, dat we minima een stap vooruit helpen met een fiets en laptop. Dat er sinds kort meer intercity’s in Beverwijk stoppen, daar ben ik heel blij mee! En ik ben heel tevreden over de snelle doorfietsroute die we realiseren vanaf de Westerhoutweg naar Heemskerk. Verder vind ik het gaaf dat we duizenden woningen gaan bouwen in de Spoorzone.’

Kunst en cultuur: hoofdzaak of bijzaak?

‘Hoofdzaak natuurlijk! En hartzaak. Kunst en cultuur raakt je hart. Er wordt hier volop gezongen (veel koren!), geschilderd, gete­kend en muziek gemaakt. We hebben een levendige jongerencultuur die meerdere generaties aanspreekt. Van Young Art en de Broedmachine tot Studio O. We hebben een theater, dansscholen, levendig muziekonderwijs, een pas verbouwde bieb en een muziekfort in de polder. Ik ben ook fan van het lespakket dat Museum Kennemerland met het Centrum voor de Kunsten en leden van Studio O heeft opgezet over regionaal erfgoed. Want geschiedenis overkomt je niet, je leeft er middenin. Je bent meer dan alleen consument.’

Tata: voor of tegen?

‘Het moét schoon. We willen geen pro­ductie die de wereld vernietigt en mensen ziek maakt. We willen trots zijn op wat we maken. Ik ben een echt Hoogovenkind. Mijn vader werkt er al zijn hele leven. De familie van mijn moederskant komt uit Wallonië. Mijn overgrootvader kwam in de jaren dertig met andere ambachtslieden naar Beverwijk. Linea recta vanuit de Luikse staalindustrie. Hoogovens had hun vakkennis nodig om te kunnen walsen. Dat is het speciale lijntje dat ik heb met de staalfabriek. Net als de Frie­ zen, Brabanders, Spanjaarden, Italianen en Turken die hier ooit voor de werkgelegen­heid kwamen. Samen maken we de IJmond. En het is de hoogste tijd dat die IJmond groen en gezond staal gaat maken.’

Bereikbaarheid: fiets of auto?

‘De fiets waar het kan, de auto waar het moet. Als we lekker groen willen wonen, is de fiets het ideale vervoersmiddel: gezond, flexibel en ruimtebesparend. En met de elektrische fiets worden afstanden ook klei­ner. De Velsertunnel slibt dicht, dat moeten we aanpakken. Een goed idee lijkt mij een brug over het zijkanaal zodat verkeer van IJmuiden naar Zaanstad niet meer dwars door Beverwijk hoeft.’

Liberaal of links?

‘Voor mij is dat geen tegenstelling. Ik ben een sociaal­liberaal en ga voor positieve vrijheid. Je bent niet vrij door een gebrek aan obstakels, dan zou je vrij zijn als je in je eentje in de woestijn loopt. Je bent vrij als je de mogelijkheden hebt om je te ontwik­kelen, als je kunt worden wat je wil en zijn wie je bent. Actief vrij dus. De één heeft daar meer ruimte voor dan de ander. Als D66’er wil ik niemand buitensluiten. Daarom maken we ons sterk voor mensen met een smalle beurs. Wat ik ook belangrijk vind is dat kinderen kennismaken met ‘de politiek’. Op het gemeentehuis kunnen ze deelnemen aan een junior gemeenteraad. Hartstikke leuk toch?! Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen, haha. Maar serieus, zo wordt politiek hopelijk leuker en toegankelijker. Als iedereen beseft dat de ‘overheid’ en ‘politiek’ geen abstracte dingen zijn, maar dat ‘echte mensen’ zich voor de stad inzetten, dan hebben we een hoop gewonnen. Je moet het uiteindelijk samen doen. Toch?’