Gemeente Beuningen omarmt padel

In Beuningen zijn twee padelbanen. De tennisverenigingen hebben de wens om het aantal banen uit te breiden. Het aantal tennis spelende leden neemt landelijk gezien af terwijl het aantal padelspelers toeneemt. D66 Beuningen vindt het belangrijk dat de gemeente investeert in padelbanen net zoals de gemeente dat nu doet in tennis, voetbal, hockey en korfbalvelden. Daarom vroeg D66 Beuningen raadslid Hanneline Oosting om een padelbeleid.

Beeld: D66 Beuningen

Padelbanen moeten voldoen aan de geluidsnormen

Dit beleid werd in de raadsvergadering van 5 maart door wethouder sport Alwin Steeg gepresenteerd aan de gemeenteraad en is door de raad vastgesteld. Het beleid biedt perspectief voor de tennisverenigingen om het aantal padelbanen te kunnen uitbreiden. In het beleid staat dat padel als een welkome aanvulling wordt gezien voor het Beuningse sportlandschap en dat de gemeente de kosten op zich neemt voor de aanleg en vervanging van padelbanen. Het padelbeleid geeft ook comfort aan omwonenden. De tennisvereniging moet met akoestisch onderzoek aantonen dat wordt voldaan aan de geluidsnormen voordat de gemeente een vergunning voor het aanleggen van de padelbanen afgeeft.

Sporten is belangrijk voor de gezondheid

D66 Beuningen vindt het erg belangrijk dat de inwoners kunnen sporten en sporten is belangrijk voor de gezondheid. Sporten moeten echter geen onredelijk overlast geven. Padel werd bij de realisatie van de eerst banen enkele jaren geleden qua ruimtelijke uitstraling vergelijkbaar geacht met tennis. Voor de relatief nieuwe sport padel waren op dat moment nog geen richtafstanden voorhanden. In het beleidskader Padel worden de kaders duidelijk weergegeven. Hiermee weten de tennisverenigingen wat er mogelijk is voor de sport Padel. Maar ook de belangen van de omwonenden zijn in dit beleidskader meegenomen door het verplicht stellen van een geluidsonderzoek.

Balletje slaan in onze eigen gemeente

De gemeente Beuningen loopt voorop als het gaat om investeren in padel en in buitensportvoorzieningen in het algemeen. De tennisverenigingen kunnen nu aan de “slag” om de banen te realiseren. Middels het padelbeleid kunnen onze padelspelende inwoners, die zijn uitgeweken naar Nijmegen en Wijchen, straks weer in onze eigen gemeente een balletje slaan.

Sportpark op de Ooigraaf

Een verhuizing naar de Ooigraaf naar de andere sportvoorzieningen heeft nog altijd de voorkeur van D66 Beuningen. Echter, een verhuizing is niet zomaar gerealiseerd op korte termijn. Maar voor de toekomst zien we dat als een optie in combinatie met woningbouw op de huidige locatie nabij het centrum.