Onze gemeente verdient fatsoenlijk groenonderhoud

D66 Beuningen wil groenonderhoud verbeteren

D66 Beuningen wil groenonderhoud verbeteren - D66 Beuningen wil groenonderhoud verbeteren Beeld: Beuningen.Nieuws.Nl

Gisteravond stond het onderwerp groenvoorziening op de agenda van de commissie Ruimte. Dit was op initiatief van D66 Beuningen. Tijdens de raadsvergadering van juli 2021 bracht de lokale D66 dit onderwerp ter sprake. Dit vanwege de vele klachten die de partij bereikte. De wethouder erkende toen dat er niet werd voldaan aan het onderhoudsniveau. De hovenier kon de achterstanden niet snel en accuraat afhandelen. Omdat D66 Beuningen herhaling wil voorkomen zette de partij het groenonderhoud opnieuw op de agenda.

Afgelopen zomer teleurstellend onderhoudsniveau

Afgelopen voorjaar en zomer werden onze inwoners geconfronteerd met een erg teleurstellend onderhoudsniveau van het groen. Dit kwam niet in de buurt van datgene wat we met elkaar hebben afgesproken. In onze gemeente en dan met name in de wijken en buitengebieden was het slecht gesteld met het groenonderhoud. Op dit moment is het zo dat belangrijke gebieden zoals winkelcentra in onze gemeente zijn voorzien van onderhoudsniveau A. Alle andere gebieden, en deze gebieden noemen we woonwijken en buitengebieden, zijn voorzien van niveau C.

Woongemeente

D66 Beuningen: Onze gemeente is hoofdzakelijk een woongemeente. De meeste inwoners uit onze gemeente wonen hier en werken elders. Ze worden op de terugweg naar huis niet bepaald warm ontvangen. Rijdend vanuit bijvoorbeeld de gemeente Wijchen waar het openbaar groen vorig jaar netjes verzorgd was reed je je eigen woongemeente binnen en dan werd je geconfronteerd met bermen vol hoog onkruid. Op tijd snoeien is erg belangrijk, negatief effect van te laat snoeien is dat onkruid langere tijd kan groeien en bloeien. Dit betekent dat zaden van het onkruid, bijvoorbeeld door de wind, zich makkelijk en snel kunnen verspreiden. Met als resultaat extra veel onkruid en extra inzet om het weer weg te krijgen.

Geld overgehouden

Enkel de route van de 4DAAGSE, die niet eens doorging, werd netjes volgens schema gesnoeid. Het voorjaar en de zomer zijn ook de langste dagen en dan zijn we ook meer buiten. Je wordt dan niet bepaald vrolijk van de staat van het groen in je eigen wijk. Helemaal niet vrolijk word je als je leest dat de gemeente Beuningen over het jaar 2020 een bedrag van 2,1 miljoen heeft overgehouden deels doordat er zuiniger is gewerkt in de groenvoorziening. Een deel van dit bedrag is nog niet bestemd. Dit kunnen wij niet uitleggen.