Westersingel, op naar een mooie stadsreparatie

We maken eindelijk werk van de Westersingel. De huidige inrichting doet geen recht aan de Gevangenpoort en de verbinding tussen het Havenkwartier en de binnenstad. De concepten die het college gaat uitwerken hebben meer aandacht voor erfgoed, woningen en een logische verbinding tussen het Havenkwartier en de binnenstad.

Doelstelling & participatie

De wijze waarop de huidige Westersingel is aangelegd is een fout geweest. Het doorkruist het Havenkwartier en de binnenstad met een brede 50 weg, waar vaak te hard wordt gereden. Tijdens evenementen als de Vastenavend en Koningsdag is dat ook te zien, er moet dan veel worden overgestoken en om dat veilig te kunnen doen liggen er dan tijdelijke drempels. Daarnaast doet het geen recht aan het erfgoed, zoals de Gevangenpoort. Al vele jaren is er daarom het idee om dit deel van de stad te ‘repareren’.

Woningen & erfgoed

De Westersingel gaat ook helpen bij het realiseren van onze woningbouwambities. De Stoelemat en de oude brandweerkazerne zijn ideaal om woningen te realiseren. Het huidige plan houdt rekening met circa 130 nieuwe woningen op de Westersingel.

Bij de totstandkoming van het plan is uitvoerig met de buurt en de Vereniging Binnenstad gesproken. Het college heeft volgens ons goed geluisterd naar hun inbreng. Er zullen meerdere scenario’s worden uitgewerkt waarmee de Westersingel en de Gevangenpoort tot hun recht gaan komen. D66 is daarbij voorstander van het scenario dat een brug en een gracht terug laat komen. We hebben oog voor ons erfgoed en hoe dit de stad kan versterken.

Motie tegen 30

De Westersingel gaat in de nieuwe plannen een 30km/h zone worden, dit om de ruimte te creëren voor de stadsreparatie. D66 denkt net als het college dat dit noodzakelijk is om de plannen te realiseren. Daarnaast is het wenselijk voor de veiligheid en een uitdrukkelijke wens van de buurt. Wij waren dan ook fel tegen een motie met het doel een 50km/h Westersingel. Deze motie heeft het gelukkig ook niet gehaald.