De nachtbus Rotterdam – Drechtsteden moet weer gaan rijden

D66 Alblasserdam en D66 Papendrecht roepen de Provincie Zuid-Holland en Qbuzz op om de nachtbus weer te laten rijden.

Beeld: Kian Lem

Met de start van de corona-lockdown in maart 2020 werd de nachtbus, lijn 891, die zaterdagnacht reed tussen Rotterdam en Hardinxveld, Sliedrecht, Papendrecht en Alblasserdam, geschrapt. Toen al het openbaar vervoer weer normaal ging rijden, gold dat niet voor deze nachtbus. De D66 fracties van Alblasserdam en Papendrecht komen nu in actie om de lijn weer te laten rijden, zodat jongeren na een avondje stappen in Rotterdam weer veilig en betaalbaar thuis kunnen komen.

De nachtbus, beter bekend als de BOB-bus, is bedoeld om jongeren uit Alblasserdam, Papendrecht, Sliedrecht en daaromheen liggende gemeenten de mogelijkheid te geven uit te gaan in Rotterdam, omdat het uitgaansleven in deze gemeenten voor jongeren beperkt is.

Tessa Stegman, raadslid van D66 Alblasserdam: “Ik spreek veel jongeren die na een avondje stappen in Rotterdam nu met dure taxi’s terug moeten, terwijl er altijd een mooi, veilig en duurzaam alternatief bestond met de BOB-bus. Wat ons betreft komt deze lijn terug. Goed werkend OV en doen wat is afgesproken moeten bovenaan het lijstje staan van gedeputeerde Zevenbergen van de Provincie Zuid-Holland.”

Afspraak
Qbuzz maakte eerder afspraken met de provincie Zuid-Holland en de gemeenten dat er twee nachtlijnen zouden rijden in de nacht van zaterdag op zondag tussen Rotterdam Centraal en de Drechtsteden, in een zogenoemde concessie (pagina 18 van het Beleidskader Openbaar Vervoer DAV van de Provincie Zuid-Holland). Ondertussen heeft Qbuzz naar buiten gebracht juist meer te gaan focussen op lijnen die overdag rijden. Daarmee komt de terugkomst van de nachtbus nog verder op de achtergrond.

Yorick Hardenbol van D66 Papendrecht: “Het kan niet zo zijn dat hierdoor de nachtbus helemaal niet meer rijdt. Jongeren hebben gedurende lange tijd zeer veel moeten laten in coronatijd. Bovendien is deze lijn deel van de afspraak die busmaatschappij Qbuzz moet nakomen.” Yorick Hardenbol zegt te begrijpen dat ook Qbuzz last heeft van personeelstekort. “Maar jongeren mogen hier niet de dupe van worden. Zij hebben hun leven noodgedwongen moeten pauzeren in coronatijd om de ouderen en kwetsbaren te beschermen. Laten we hen dan nu met dit kleine gebaar iets teruggeven, ook als dat vollere bussen betekent overdag.”

Met verschillende grote geplande onderhoudsprojecten aan wegen, tunnels en bruggen in de komende jaren, is het OV belangrijker dan ooit, niet alleen in de vorm van de nachtbus, maar ook in de vorm van de waterbus. Wat de D66-fracties betreft zou de provincie met een structurele oplossing moeten komen voor de geschrapte lijnen in de regio Drechtsteden en gaat de BOB-bus weer rijden zoals afgesproken.

Binnenkort gaan de D66-fracties uit Alblasserdam en Papendrecht over dit thema in gesprek met Ria Oosterop, statenlid D66 Zuid-Holland. Tessa Stegman: “We beseffen meer dan ooit hoe belangrijk het is om tijdens de provinciale statenverkiezingen te stemmen op een partij die gaat voor een goed OV in de gehele Drechtsteden en blijven ons gezamenlijk inzetten voor de terugkeer van de BOB-bus in het weekend voor onze jongeren.”