Tweede Kamer verkiezingen november 2023

Op woensdag 22 november 2023 vinden de Tweede Kamerverkiezingen plaats. Er wordt dit keer alleen op de woensdag gestemd.

Aanleiding

Wat D66 betreft was het een zeer ondoordachte en onverantwoordelijke keuze van de VVD om het kabinet te laten vallen. Want het is duidelijk dat het de VVD is geweest met haar opstelling dat als enige verantwoordelijk is geweest voor de breuk.

Weliswaar waren er van het begin af aan uiteenlopende standpunten tussen de coalitiepartners over diverse onderwerpen. Maar dat is nu eenmaal een gegeven in coalitieland Nederland. Iedere partij heeft wat moeten inleveren en heeft wat kunnen binnenhalen in de onderhandelingen na de vorige verkiezingen. En ongeacht de latere ‘framing’ is dat een eerlijke uitkomst geweest naar de verhoudingen na de toenmalige verkiezingen.

Het is opmerkelijk dat een partij die in het verleden altijd wees naar coalitieafspraken om andere partijen gedurende een zittingsperiode ‘klem te zetten’ waar zij bij de coalitieonderhandeling de sterkste partij waren geweest (denk aan de meloen van Segers), er dit keer uit wezelen als hun schoentjes te nauw worden. Een veeg uit de pan is tegen die achtergrond op zijn plaats!

Inmiddels is de grote schoonmaak bij de VVD begonnen en worden alle lijken tegelijkertijd uit de kast gegooid; Rutte zat er bij nader inzien toch te lang (dus D66 en CU hadden gelijk en de VVD heeft hem de laatste keer er toch onbehoorlijk doorgedramd) en een imagotechnisch moeilijk individu wordt nog even snel bij het oud vuil gezet. En Dilan Yesilgöz volmaakt haar ruk van links naar rechts door eventueel wel ruimte te zien voor een coalitie met de PVV.

Tegelijkertijd wordt er al een voorschot gegeven voor aangekondigde ontrouw; woordvoerder asiel Ruben Brekelmans geeft aan dat als er binnen een coalitie, voor of tijdens de rit, geen afspraken over asiel gemaakt kunnen worden die de VVD bevallen “een coalitie niet heilig is”.

Dit terwijl het nu wel duidelijk is dat asielverlening niet het grootste probleem is bij het migratievraagstuk (waarbij het uiteindelijk met name draait om huisvesting). En dat de VVD tot op de dag van vandaag geen oplossing heeft voor het door hen gesignaleerde probleem (en dat de huidige breuk dus ook niet voor een ‘oplossing’ gaat zorgen).

Nu Rutte aangeeft dat hij komend voorjaar wel zin heeft in de positie van secretaris-generaal bij de NAVO is de optelsom wel heel eenvoudig – en cynisch. Een paar meloenen voor de VVD, een opstandig smaldeel aan de authentiek-conservatieve kant en een gelukkig moment van Ruttiaanse timing levert op dat de toekomst van Nederland maar even stil moet worden gezet.

Het partijbelang gaat immers voor het landsbelang. ‘Landsbelang’ is iets wat je anderen voor de voeten werpt en niet iets waar je je zelf te veel aan dient te storen.

Dat een -naar objectieve maatstaven redelijk goed functionerend- kabinet, dat eindelijk een paar urgente knopen aan het doorhakken was, bij het grof vuil wordt gezet is goed als dat de VVD ten goede komt. Wanneer dit kabinet wordt ingewisseld voor een nieuw kabinet dat met precies dezelfde dilemma’s zal moeten gaan worstelen maar ongetwijfeld weer voor een vorm van uitstel zal kiezen is het goed als dat de VVD ten goede komt.

Maar het is een gegeven dat we opnieuw naar de stembus gaan. En laten we dus terugkeren naar een positieve blik richting toekomst. Er blijft immers genoeg aan te pakken de komende jaren en de mogelijkheden zijn legio om daar iets moois van te maken. Wat dat betreft is er niets veranderd. En gezien het bovenstaande is D66 kennelijk de enige echte (sociaal-)liberale partij van Nederland. En dat alleen al brengt een verantwoordelijkheid met zich mee.

(Sybrand de Vries)

D66

Alle informatie over de komende verkiezingen vanuit D66 perspectief zijn te volgen via de website van D66.

Uiteraard zullen we via de website van D66 Aalsmeer de komende tijd ook het een-en-ander blijven publiceren over dit onderwerp. De gemeentepolitiek draait echter door alsof er niets aan de hand is. Voor de meest actuele informatie over de landelijke verkiezingen dus beter richting de landelijke site. Uiteraard zijn we altijd beschikbaar voor wat betreft alle vragen over deze verkiezingen – stuur een mailtje of pleeg een belletje en we staan je graag te woord.

verkiezingsprogramma TK23

Het verkiezingsprogramma is in pfd vorm hier in te zien of te downloaden. Een samenvatting van de punten is te vinden op deze pagina onderaan deze pagina staan verschillende versies van het verkiezingsprogramma, waaronder in het Engels en in ‘begrijpelijke taal’.

kandidatenlijst

De kandidatenlijst van D66 voor de Tweede Kamerverkiezingen zijn te vinden op deze pagina.

Verkiezingen 2023

Op de website van de Kiesraad zijn alle relevante onderwerpen en documenten te vinden die in het algemeen over de komende verkiezingen en verkiezingen in het algemeen gaan.

De uitslag van de verkiezingen is meestal de volgende dag bekend via de media. Officieel wordt de uitslag echter pas donderdag 30 november bekend gemaakt.
De ‘nieuwe’ Tweede Kamer neemt zitting op woensdag 6 december.

Kieswijzers

Op de website van EW Magazine staat een handig overzicht van een groot aantal verschillende stemwijzers. Iedere kiezer zijn eigen stemwijzer!

Coalitieonderhandelingen

De coalitieonderhandelingen voor de samenstelling van een nieuw kabinet beginnen meestal (informeel) zodra de eerste uitslagen bekend zijn. Meestal starten ze in alle openheid zodra de verkiezingsuitslag officieel bekend is gemaakt, na 30 november dus.

We hebben de vorige keer gezien dat onderhandelingen erg lang kunnen duren, maar voor hetzelfde geld is het een kwestie van een paar maanden.

Een paar weken is bijna nooit mogelijk – politieke processen nemen tijd. Wanneer partijen er (te) snel uit zouden zijn zou dat ook kunnen leiden tot achterdocht; kennelijk waren die partijen het er voor de verkiezingen al over eens…