Aalsmeer biedt plaats aan minderjarige vluchtelingen

We zijn blij dat op initiatief van D66 Aalsmeer de motie ‘alleenstaande minderjarige vluchtelingen’ is aangenomen. De gemeente Aalsmeer zal bij het ministerie van Veiligheid en Justitie aangeven dat de gemeente zich aansluit bij een grote groep Nederlandse gemeenten die bereid zijn vluchtelingenkinderen op te vangen.

Motie vluchtelingenkinderen

Na een rondje langs de partijen bleek dat alle partijen behalve VVD en AA akkoord konden gaan met de oproep van de motie.

We vinden het belangrijk om een krachtig signaal richting kabinet en Kamerfracties te geven dat er voldoende plaats is in Nederland om deze groep kinderen op te vangen. Met dit acute verzoek van Griekenland moet geen politieke spelletje worden gespeeld.

De omvang van de groep kinderen waarover we het hebben is slechts een klein deel van het totaal aantal vluchtelingen dat Nederland ieder jaar opvangt. Daarbij verdienen kinderen een speciale bescherming, niet alleen vanuit een gedachte van goed fatsoen, maar ook vanuit de bescherming die kinderen genieten onder internationale verdragen. Verdragen waar ook Nederland bij partij is.

We hopen dat onze kleine bijdrage kan meehelpen aan de oplossing die het kabinet moet vinden voor dit acute probleem. Er is in ieder geval plaats in Aalsmeer!