Vuurwerkshow

Tijdens de jaarwisseling in Nederland eindigen jaarlijks bijna 500 mensen op de spoedeisende hulp, raken 200 ogen beschadigd, valt gemiddeld 1 dode en worden zo’n 11.000 incidenten geregistreerd. Daarmee is het op veel plaatsen het onveiligste feest van het jaar.

Benauwd Oud & Nieuw

Daarnaast is de fijnstof die vrijkomt bij het afsteken van vuurwerk slecht voor de longen. Door vuurwerk beleven ruim 700.000 mensen met een longziekte een benauwd Oud & Nieuw. En wist u dat 80% van het letsel dat wordt behandeld op de Spoedeisende Hulp veroorzaakt wordt door legaal vuurwerk? En dat de helft van de mensen met oogbeschadigingen omstanders zijn? Dan hebben we het nog niet eens over het dierenleed, vernielingen en onveilige situaties gehad.

Ook Zwijndrecht is jammer genoeg niet onbekend met deze problematiek. Belagen van hulpverleners, bekogelen van mensen en dieren met vuurwerk, tienduizenden euro’s schade…. Oud & Nieuw is lang niet voor iedereen een leuk feestje.

Vuurwerkverbod én show

Gelukkig gaan er steeds meer stemmen op voor een landelijk vuurwerkverbod in combinatie met georganiseerde vuurwerkshows. D66 Zwijndrecht is hier al jaren groot voorstander van en is samen met D66 Papendrecht en D66 Dordrecht mede-initiator van de gezamenlijke vuurwerkshow op het Drierivierenpunt.

Gezellig, gezond en veilig

Wat ons betreft wordt Oud & Nieuw weer een gezellig samenzijn. Met buurtfeestjes, activiteiten voor jongeren, een grote vuurwerkshow en een verbod op consumentenvuurwerk. Want in Zwijndrecht kiezen we voor een gezonde, schone en veilige leefomgeving. Daar past anno 2023 vuurwerk echt niet meer bij.

Tot 31 december bij het Drierivierenpunt voor de vuurwerkshow!

Beeld: Internet