Zeist na de pandemie

Hoe zal het gaan met Zeist, Nederland, de wereld na de pandemie? Wie het weet mag het zeggen. Dankzij een geweldige krachtsinspanning is het ons gelukt om de Covid-pandemie in anderhalf jaar beheersbaar te krijgen. Nog nooit is onze samenleving zo veerkrachtig geweest. Maar het heeft ook blootgelegd hoe moeilijk het is om individuele keuzevrijheid te respecteren en tegelijkertijd gezamenlijk als samenleving tot gedragen besluiten te komen.

Een overheid die je kunt vertrouwen

We hebben nog veel te leren uit de ervaring van anderhalf jaar covid-19, maar een les trekken wij alvast en dat is dat een overheid die vertrouwd wordt en leiderschap gericht op verbinden onmisbare kwaliteiten zijn.

Verschillen kleiner maken

D66 ziet dat de pandemie de verschillen in onze samenleving alleen maar heeft vergroot. Op vele niveaus hebben we te maken met kloven: arm en rijk, werk en werkeloos, vaste baan en flexibel contract, kansrijk en kansarm, goede of geen opleiding, bijgebleven of achterstand, wel of geen woonruimte etc.
Wij zien de noodzaak om de komende jaren nog meer dan ooit te werken aan deze verschillen. Vooruitgang van onze samenleving bestaat alleen als iedereen mee kan komen. Ieder mens moet een gelijke kans hebben om mee te kunnen doen. Dat moet de belangrijkste les zijn die we trekken uit de afgelopen periode.

“En daarom speelt voor D66 meer dan ooit het motto: Laat iedereen vrij, maar niemand vallen.”

Angèle Welting, wethouder