Bestuurs- en fractieleden D66 Zeist bezoeken Kringloop Zeist

Woensdag 22 juni bezocht een delegatie van D66 Zeist de vestiging van Kringloop Zeist aan de Johannes Postlaan in de Verzetswijk. Wat een mooie organisatie is dat. Duurzaam sociaal ondernemen, dat is hun missie en die maken ze helemaal waar!

Foto, van links naar rechts:
Hafid Boutahar en Dick van Ginkel (D66), Tineke van Heck en Dieuwke de Milliano (Kringloop Zeist), Ruben Pattiasina (D66), Riet Lenting en Martine in ’t Veld (Kringloop Zeist), Mohamed Irahhoten en Kees Klokman (D66)

Kringloop Zeist

Op initiatief van Kringloop Zeist waren we op bezoek bij de vestiging aan de Johannes Postlaan in Zeist. Er zijn ook vestigingen in Driebergen en Doorn. Bestuursvoorzitter Tineke van Heck geeft een introductie: de stichting Kringloop Zeist werkt in opdracht van de gemeenten Zeist, Utrechtse Heuvelrug, Bunnik & Odijk. De organisatie is aangesloten bij een branchevereniging, met een vertegenwoordiging in RREUSE, een Europees netwerk van maatschappelijke organisaties voor hergebruik, reparatie en recycling. Met die aansluitingen wordt kennisdelen makkelijker en ontstaan er nieuwe mogelijkheden om de kwaliteit te verbeteren.

Duurzaam sociaal

Kringloop Zeist hanteert de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties. Wat opvalt is dat niet het hergebruik van producten maar de inzet van de medewerkers voorop staat. Kringloop Zeist werkt met ruim 300 vrijwilligers, waarvan een fors deel een (grote) afstand tot de arbeidsmarkt heeft. Onder begeleiding van zo’n 30 vaste medewerkers vinden die hier de weg (terug) naar werk met een maatschappelijke opbrengst. Sommigen doorlopen een opleiding en stromen zelfs door naar een reguliere betaalde baan.

Kringloop Zeist verkoopt producten, maar geeft ook spullen weg aan mensen die het niet kunnen betalen. Dat verloopt altijd via instanties zoals kerken en maatschappelijke organisaties. Voorbeeld hiervan is een gordijnenactie voor bewoners van een van de flats in Zeist: vrijwilligers maakten onder begeleiding ‘nieuwe’ gordijnen uit ingeleverde stoffen. Deze vonden om niet hun weg naar de flatbewoners. Opbrengst: betere verduistering (beter slapen) en betere isolatie van de woning.

Hergebruik en reparaties

Tijdens de rondleiding volgen we het proces vanaf aanlevering goederen tot verkoop. Op meerdere plaatsen zijn reparatie-werkplaatsen ingericht, bijvoorbeeld voor fietsen. Belangrijk is de registratie van de kilo’s, zowel bij het aanleveren als, verderop in het proces, het afvalscheiden. Op basis hiervan berekent Kringloop Zeist het milieurendement. Over 2021 was dat 94%, verdeeld over product-hergebruik (38%) en materiaal-hergebruik (56%).

En passant vertelt directeur Riet Lenting nog dat Kringloop Zeist ISO-gecertificeerd is: ‘we zeggen wat we doen en doen wat we zeggen – dat is de korte samenvatting’. Wat we zien is een werkproces dat uit duidelijke en eenvoudige stappen bestaat. En we horen dat de begeleiding ook taalonderwijs bevat. Goed werk, Kringloop Zeist!