Trekkersveld IV

D66 Zeewolde, Raadsvergadering 16 december 2021.

Een vergelijking

Ik ben op zoek naar een andere baan.
Het moet natuurlijk inhoudelijk een baan zijn die bij me past, maar er
zitten ook nog wel wat andere voorwaarden aan. Het salaris moet goed genoeg zijn, want ik moet ook de vaste lasten kunnen betalen en de boodschappen. En heel menselijk, ik wil er financieel op vooruit gaan zodat ik nog wat extra’s heb. Want ik heb ook de verantwoording over mijn kinderen, wil ze dus ook
wat leuke dingen kunnen bieden, dagjes weg bijvoorbeeld en vakanties. En ze kunnen ondersteunen bij hun ontwikkeling.
Naast het financieel plaatje, moet het dan ook passen in de uren en in de tijden die passend zijn bij de agenda van mijn kinderen.
En ik heb nog meer wensen: het moet bijvoorbeeld binnen een straal van zoveel kilometer van mijn huis zijn, zodat ik niet heel veel tijd kwijt ben aan het reizen. Wat overigens dan ook weer bijdraagt aan duurzaamheid. Niet zozeer mijn eigen belang maar is wel erg belangrijk voor het klimaat en het milieu.
Wanneer ik de juiste vacature heb gevonden stuur ik een sollicitatiebrief en stel ik mij voor, maar laat ik ook weten wat ik voor hun kan bijdragen. En met resultaat, ik mag op een oriënterend gesprek komen. Het is een goed gesprek waarin we beide ook verwachtingen naar elkaar uit hebben gesproken.
Reden om met een eerste voorstel te komen.
Overigens moet ik jullie wel even vertellen dat ik dit niet aan mijn huidige werkgever heb verteld, want dat gaat onrust geven en ik weet nog niet waar het toe leidt. Ik heb het alleen aan mijn beste vriend verteld met de vraag ook voorzichtig te zijn met de informatie, want voor hetzelfde geldt gaat een ander met die baan er vandoor of zegt mijn werk, als je toch zoekend bent dan zoeken wij wel een ander.
Het eerste voorstel dat ik krijg van mijn mogelijk nieuwe werkgever ziet er prima uit en wij gaan weer het gesprek aan. We onderhandelen nog wat over anterieure voorwaarden. Dus wat extra vrije dagen, de
verantwoordelijkheden. De vergoeding voor reiskosten, maar ook telefoon van het bedrijf en dat soort zaken.
Voor de transparantie meld ik nu op mijn werk wel dat ik om mij heen aan het kijken ben. Even polsen hoe zij zullen reageren ook.
We komen er uit en zoals het hoort, volgt er dan een contract. Hoewel ik zelf best wat ervaring heb, vraag ik toch even of mijn financieel adviseur mee kan kijken. Hij heeft meer expertise dan ik. Hij kijkt al mijn hele leven mee met deze formele beslissingen. Hem heb ik uitgekozen op waar hij voor staat, zijn kennis, maar ook zijn integriteit en betrouwbaarheid. Ook al ben ik het niet altijd met hem eens en hij niet met mij. Maar zijn feitelijke feedback is altijd goed en objectief.
Hij stelt nog een paar wijzigingen voor die ik terugkoppel. Een en ander wordt aangepast, maar niet alles kan. Omdat het bedrijf deze functie belangrijk vindt en ook zeker wilt weten dat ik de goede ben, investeren zij in een assessment sessie met een extern bureau. Om zeker ervan te zijn of ik wel match.
Inmiddels weten al meer mensen om mij heen waar ik mee bezig ben. En krijg ik gevraagd en ongevraagd allemaal meningen en ideeën over het bedrijf, verhalen die anderen ooit gehoord hebben over dit bedrijf, de functie en de impact op de veranderingen voor mij en mijn gezin. En zelfs suggesties die helemaal niets meer met deze nieuwe baan te maken hebben, maar gaan over het gedrag van mijn nieuwe werkgever in het verleden. En wildvreemden die mij gaan bellen en zonder mij te kennen of te weten om welke baan het gaat, wel weten dat ik dit vooral niet moet doen. Uit al deze meningen Moet ik de feiten er nog even uithalen die ik kan mee nemen in mijn overwegingen. Maar meningen en vlugge oordelen zijn sneller gevormd, dus het is zeer goed filteren op de feiten.
Na die filtering lijkt ook dit er goed uit te zien, maar het contract en de
bijbehorende zaken krijgen juridisch toch nog wel wat meer vorm dus ik vraag voor de zekerheid toch ook nog even een jurist gespecialiseerd in arbeidsrecht. Ik kies deze zelf uit, maar het bedrijf wil de kosten wel voor mij betalen.
Uiteindelijk liggen alle feiten op tafel want ook de jurist ziet geen
onvolkomenheden en zegt zelfs dat het bedrijf meer doet dan dat er
juridisch verplicht is. Of ik het doe dat is dan uiteindelijk mijn persoonlijke keuze. Maar de voorwaarden welke ik heb gesteld en welke wettelijk verplicht zijn zien er goed uit. Dit geldt voor mij, of voor wie dan ook, die op deze functie zou solliciteren.
Waar ik over moet beslissen is uiteindelijk het contract wat voor mij ligt. Ik hoef niet te beslissen over de contracten met andere collega’s. Ik hoef ook niet te tekenen voor de wettelijke verplichtingen in het bedrijfsbeleid. Ik zal dus moeten tekenen voor een onderdeel, in het geheel. Het is wel een belangrijk onderdeel, want zonder personeel kan de bedrijfsvoering niet worden uitgevoerd.
Maar bestuur en collega’s op mijn huidige werk, wees gerust. Dit is Metafoor.
Met dit voorbeeld probeer ik een vergelijk te maken over het verlopen van een proces in vergelijk met het proces rondom de wijziging van het bestemmingsplan van Trekkersveld IV.

Gemeentelijk proces

En natuurlijk is een vergelijking altijd lastig, zeker gezien de
maatschappelijke discussie die is ontstaan over dit datacenter, dat zou bij mijn eventueel nieuwe baan niet zijn gebeurd. En natuurlijk is dit onderwerp complexer en speelt hier het algemeen belang mee.
Maar veel overeenkomsten zijn er zoals gezegd zeker wel. We zijn al ruim twee jaar bezig met dit proces, en hebben ons op allerlei fronten laten adviseren, zorgvuldig het proces doorlopen, alle informatie van voor en naar achteren gelezen en nog stapels vragen gesteld aan het college, beleidsambtenaren en betrokken externe partijen. En hebben overal duidelijke antwoorden op gekregen. En ja, we weten pas sinds kort dat het om Meta gaat, maar maakt dat dan het verschil voor wel of niet zorgvuldig voorbereiden? Het is dus niet zoals wordt gesuggereerd dat we over 1 nacht ijs gaan en niet weten waar we het over hebben of over besluiten. Het is nu wel tijd om de knoop door te hakken, net als bij die nieuwe baan, is het nu de vraag wat gaan we doen met het besluit dat hier vanavond voorligt.

Standpunt

Wij als D66 Zeewolde hebben dus de feiten uit het verhaal gefilterd en gekeken of de voorwaarden die wij gesteld hebben ook voldoen. En dit gaat dus over de ruimtelijke inpassing van 35 hectare industrieterrein en nog eens 166 hectare met zo’n 40% bebouwing, die de komst van een datacentrum mogelijk zou kunnen maken.
Met daarnaast nog de aanvullende voorwaarden welke gemeld in de
anterieure overeenkomst.
Dit heeft betrekking op de landschappelijke inpassing, op het gebruik van de restwarmte, het community programma en de benodigde
infrastructuur. Dus voordat de krantenkoppen al melden dat ik op zoek ben naar een andere baan, dat is niet de boodschap van dit verhaal. Het was ter illustratie, om enigszins te verduidelijken wat er allemaal bij komt kijken in het proces welke wij de afgelopen 2 jaar hebben gelopen. Waarbij de plannen 17 maanden openbaar zijn.
Zeker naar aanleiding van zoveel vragen van inwoners van Zeewolde en Nederland blijkt dat het een belangrijk en complex proces is. Hiermee probeer ik het proces enigszins af te pellen naar een soort van dagelijkse situatie. Ondanks dat ik besef dat dit geen dagelijkse situatie is en daarmee niet wil insinueren dat wij dit maar even zo behandelen. En wij horen, zien en voelen ook de zorgen die er leven. En begrijpen ook dat er grote zorgen zijn om de duurzaamheid.
Aan ons als gemeenteraad ligt de taak voor, ruimte toe te staan voor dit soort ontwikkelingen met aanvullende kaders. Maar ook getoetst aan de kaders die de landelijke overheid heeft gesteld in de NOVI en de REOS.
Binnen al deze kaders voldoet dit plan. Wij beseffen dat er in Den Haag in het regeerakkoord is gesproken over stengere richtlijnen dan die er nu zijn.
Maar ook in Den Haag hebben ze alle kansen gehad hier haar mening over uit te spreken. Zij was betrokken bij de komst van Meta naar Nederland en Zeewolde. Moeten we dan nu zeggen, we zetten alles in de koelkast want het nieuwe kabinet wil het misschien toch anders? Als het nieuwe kabinet dat wil dan ligt dat in hun handen.
Hoewel wij hier als gemeenteraad niet overgaan, willen wij hierover nog wel het volgende noemen.
En hiermee haal ik een stuk uit het regeerakkoord:
Er wordt aangegeven dat Hyperscale datacentra een onevenredig groot beslag leggen op de beschikbare duurzame energie in verhouding tot de maatschappelijke en/of economische meerwaarde. Intentie is om de landelijke regie en de toelatingscriteria bij de vergunningverlening hiervoor aan te scherpen. Dat heeft geen invloed op de bevoegdheid over het te nemen besluit wat
hier voor ligt. Want een goedgekeurd bestemmingsplan is een van de
voorwaarden die nodig zijn voor de komst van het datacenter. Naast het bestemmingsplan lopen tegelijkertijd nog andere vergunningen.
En zonder te speculeren over de invulling van de criteria, maar wel met in ons achterhoofd de voorwaarden die de RVB stelt, zullen de plannen die voorliggen met de aandacht voor duurzaamheid, energiegebruik, landschappelijke inpassing, en levering restwarmte maar zo tot de gestelde criteria kunnen horen. En dit zal anders geregeld worden dan bij de andere hyperscale datacentra in Nederland.
Nieuwe industrie vraagt, naast scherpere richtlijnen, om innovatie en lef om tegen de stroom en de angst van behoudenheid in te roeien. Om zo aan te tonen dat er verandering gemaakt kan worden en imago’s omgebogen kunnen worden.
Straks in mijn tweede termijn wil ik kort en krachtig de beslispunten en de rol van ons als gemeenteraad nogmaals herhalen.

Vragen aan fracties

Graag zou ik in het tweede termijn van onder andere de ChristenUnie, maar ook van Leefbaar Zeewolde willen horen op basis van welke ruimtelijke gronden zij bezwaren zien over de wijziging van het
bestemmingsplan met de gestelde voorwaarden die wij als gemeenteraad unaniem hebben gesteld.Van Leefbaar Zeewolde zou ik graag willen weten hoe zij deze keer de achterban nog weer extra hebben betrokken in hun besluitvorming.
Hoe bepaalt Leefbaar Zeewolde de energiebalans en hoe staat dit in verhouding ten opzichte van het bestemmingsplan.

Tweede termijn

Wij besluiten hier vanavond over de wijziging van het bestemmingplan voor Trekkersveld IV. Dit behelst de grondexploitatie en de ruimtelijke kaders. Naast dit bestemmingplan zijn er nog vele andere vergunningen nodig, vergunningen die niet aan ons voor liggen maar aan de experts van oa de Provincie, de Omgevingsdienst en het Waterschap. Zo hebben wij dit middels de coördinatie regeling.
In de beslispunten zijn meegenomen uiteraard:
a )De bestemming van 35 hectare grond, bestemd voor industrieterrein zoals omschreven in het ontwerp bestemmingsplan;
b) De bestemming van 166 hectare grond, bestemd voor de komst van een datacenter, met een maximaal te bebouwen grond van 40% van die 166 hectare;
c) Het Plan MER met een Positief Toetsingsadvies. Alle belangrijke
milieuaspecten zijn hier inzichtelijk gemaakt zoals het watergebruik,
temperatuur daarvan en het lozen is hierin meegenomen.
Ook de biodiversiteit en ecologie staat hier uitvoerig in beschreven.

We zijn blij te kunnen constateren dat er geen gebruik gemaakt zal
worden van drinkwater voor koeling. (en de beregening voor de agrariërs niet in het gedrang zal komen.)

Verder zijn wij positief over de bijdrages zoals die in de Anterieure
Overeenkomst staan zoals het community programma inclusief de
aandacht voor opleidingen en scholing waar met de provincie ook
intensief over wordt gesproken.
Het aanbieden van de restwarmte en de investeringen die daarmee
gemoeid zijn voor de aanleg van de infrastructuur tot aan het
WarmteOpwaardeerStation en de bijdrage aan het project restwarmte om deze naar de huizen te brengen. Wij moeten van het gas af en hebben daarvoor andere warmtebronnen nodig.
De investeringen in de ontsluiting naar de Gooische weg en de
infrastructuur en overige aanlegkosten op eigen terrein.
De bijdrage van investering van zonnepanelen op eigen terrein en op
overige locaties van Trekkersveld IV maar ook de afspraak dat zij 100% hernieuwbare energie gebruiken. De compensatie voor het watergebruik ten behoeve van aanleg van de 35
hectare industrieterrein zodat de vaarroute blauwe diamant kan worden afgemaakt. Met Meta zijn afspraken gemaakt over een financiële bijdrage. De bijdrage aan de bevordering van de biodiversiteit op een kleine 17 hectare van hun eigen terrein.
Daarnaast nog wat andere zaken die voor ons van belang zijn om met een goed geweten tot dit positieve besluit te komen, ondanks dat dit niet aan ons voor ligt.
Ondanks dat er een hoog energiegebruik is, dragen deze bedrijven bij aan verduurzaming door:
* Investering in onderstation
* Voor de komst van het datacenter of elk ander bedrijf wat zich vestigt op de 35 hectare industrieterrein hoeven er geen extra windmolens in Zeewolde of Flevoland te worden geplaatst. Afname van groene energie gaat met groencertificaten, waarmee groene stroom in heel Europe kan worden afgenomen en waardoor er geïnvesteerd kan worden in aanleg van bijvoorbeeld wind- en zonneparken zonder subsidie.

Wij zullen zoals bekend hierop een positief besluit willen nemen.
Tot zover.