D66 ondertekent Zeeland-Verklaring

Statement vanuit de fractie.

Nashville-verklaring

D66 Zeeland vind de Nashville-verklaring verwerpelijk en neemt afstand van het idee dat het huwelijk enkel tussen een man en een vrouw kan plaatsvinden. Voormalig D66-Statenlid en huidig Tweede Kamerlid Rutger Schonis sprak zich daarom ook uit tegen SGP-fractievoorzitter Kees van der Staaij die de verklaring heeft ondertekend. Het valt Schonis “vies tegen” dat Van der Staaij mensen uitsluit. “Hij is Kamerlid, net als ik. Dat ben je voor heel Nederland. We hebben een eed afgelegd op de Grondwet die er vanuit gaat dat iedereen gelijk is.”

Zeeland-Verklaring

De Zeeland-verklaring respecteert de Nederlandse grondwet en de VN-rechten van alle mensen. Discriminatie op basis van geaardheid valt onder artikel 1 van de Nederlandse grondwet. Het is volgens ons daarom niet van deze tijd dat in het jaar 2019 nog steeds mensen van de LHBTI-gemeenschap niet als volwaardig worden gezien door de ondertekenaars van de Nashville-verklaring. D66 heeft daarom de Zeeland-verklaring met trots ondertekend en zal zich altijd uitspreken tegen homohaat binnen en buiten Zeeland.

Gerelateerd nieuws