Gezonde groei
In Zaanstad wordt de komende jaren flink gebouwd om het woningtekort in te lopen. D66 onderkent de noodzaak van snelle woningbouw én houdt daarbij oog voor een gezonde groei in onze stad met aandacht voor een gezonde en groene omgeving. Daarnaast wil D66 evenwicht tussen de groei van de Zaanse werkgelegenheid en de groei van het aantal inwoners. Nieuwe woningbouw dient afgestemd te worden op de werkgelegenheid. Nu al werken ongeveer 20.000 inwoners buiten Zaanstad. Dat aantal wil D66 zeker niet laten
oplopen. Zaanstad moet geen ‘slaapstad’ met forensen worden. Liever verleidt D66 om werk te krijgen in Zaanstad, bijvoorbeeld door het aantrekken van onderwijs of rijksdiensten.
De leefbaarheid en veiligheid in onze stad is voor D66 cruciaal. Dat betekent: ruimte voor verschillende woningtypes, bouwen naar behoefte, goede bereikbaarheid met goed openbaar vervoer, meer fiets- en wandelpaden, groen in de wijken en dorpskernen, voldoende speel-, sport- en culturele voorzieningen en het versterken van functies die verbondenheid in wijken stimuleren.
D66 heeft de wens om buurt- en wijkfuncties te versterken. Deze dragen bij aan de cohesie in de stads- en dorpskernen en werken preventief tegen criminaliteit en overlast. Voorbeelden hiervan zijn politieposten met meer wijkagenten (eventueel te beginnen als pop-up bureau), buurthuizen, ontmoetingsplaatsen voor jongeren en voorleesplekken voor kinderen en volwassenen met een taalachterstand, dit laatste bijvoorbeeld vanuit de Bieb.
Leefbaarheid heeft ook betrekking op plaatsen waar onze Zaanse industrie en bedrijvigheid vervlochten is met onze woonomgeving. D66 is alert op overlast van de industrie voor bewoners, maar koestert de industrie als essentieel onderdeel van het DNA van Zaanstad. D66 wil adequate, maar niet onnodig zware regels voor bijvoorbeeld lawaai- en geuroverlast.
Zaanstad is gebouwd op veengrond, is dichtbevolkt en de grond is op veel plaatsen vervuild. Dit maakt het vergunningentraject voor bouwprojecten niet eenvoudig. D66 wil investeren in versterking van de kennis en expertise in Zaanstad op dit gebied. Daarbij blijkt Zaanstad een lastige gemeente te zijn voor het verkrijgen van vergunningen. D66 ziet graag dat Zaanstad hierin klantvriendelijker en besluitvaardiger opereert.
Een andere uitdaging is de funderingsproblematiek: er moeten de komende tijd enorme stappen worden gezet in funderingsherstel. Zaanstad spant zich al jaren in om op landelijk niveau nieuwe financieringsmodellen te ontwikkelen om deze uitdaging op grote schaal aan te pakken. Als er ook sprake is van slecht geïsoleerde woningen, kan sloop-nieuwbouw soms de beste oplossing zijn.
Mobiliteit en ontsluiting mogen niet het sluitstuk vormen van nieuwe bouwplannen, maar zullen bij bouwprojecten van 30 woningen of meer onderdeel van het totale omgevingsplan worden. Snel en comfortabel vervoer vanaf je woonplek is belangrijk. Nog steeds worden nieuwe wijken gebouwd voor de auto. Woningbouw en openbaar vervoer moeten elkaar versterken: met een aansluiting voor elke wijk op het ov-netwerk kan Zaanstad onderling goed worden ontsloten. (Zie ook hoofdstuk 6. Mobiliteit & gebiedsontwikkeling.)