ZAANSE PARTIJEN PLEITEN VOOR BEHOUD SPREIDINGSWET VOOR
ASIELZOEKERS

De lokale Zaanse partijen D66, GroenLinks, PvdA, ROSA, SP, PvdD, ChristenUnie en Denk roepen het Zaanse college op om zich, net als andere gemeenten in Nederland, uit te spreken voor het behoud van de spreidingswet voor de opvang van asielzoekers. Deze oproep volgt op de plannen van het nieuwe beoogde kabinet (PVV, VVD, NSC en BBB) om de Spreidingswet af te schaffen, zoals vermeld in het Hoofdlijnenakkoord. Het afschaffen van deze wet verslechtert volgens de partijen de situatie voor asielzoekers, en  leidt tot een onevenredige belasting van de gemeenten die wél bijdragen aan de opvang voor mensen op de vlucht voor oorlog en geweld, waaronder Zaanstad. Hierdoor kunnen sociale spanningen en ongelijkheid tussen regio’s toenemen.

Urgentie

Vooralsnog heerst er een noodtoestand in het aanmeldcentrum in Ter Apel, met een crisis rond dwangsommen en brandveiligheid, wat de urgentie van deze oproep onderstreept.

Partijen spreken zich uit

Flip Hoedemaeker, D66: “Het nieuwe kabinet wil de Spreidingswet afschaffen. Dat betekent een opzettelijke verergering van een zelf gecreëerde asielcrisis, maar vooral een verslechterde situatie voor de asielzoekers in Ter Apel. Verschillende gemeenten zeggen dat ze de wet blijven uitvoeren. Ik wil dat ook in Zaanstad.”

Hans Kuyper van ROSA zegt:” Zaanstad kent een lange traditie van gastvrijheid en medemenselijkheid. Van daaruit doet ook dit college wat in het vermogen ligt om mensen in nood op te vangen. Nu het nieuwe regeerakkoord de aanval inzet op die solidariteit, kunnen we niet lijdzaam toezien. ROSA ondersteunt deze oproep van harte.”

Anna de Groot:” De SP zet zich in voor de waardigheid van ieder mens. Daarom rust op ons de zware plicht om mensen, die vluchten uit gebieden waar de menselijke waardigheid niet wordt gerespecteerd, grootmoedig op te vangen. Het nieuwe regeerakkoord is een aanval op de menselijke waardigheid en solidariteit. Het laat Ter Apel en de vluchtelingen in de kou staan. Dat kunnen we niet toestaan. De SP steunt deze oproep met hart en verstand.

Hanneke Veurink-Malda:” Als ChristenUnie voelen wij de verantwoordelijkheid om onderdak te geven aan wie op de vlucht is. Die verantwoordelijkheid moeten we samen dragen, ook als deze niet wordt vastgelegd in de spreidingswet. Wij geloven dat gastvrijheid verlenen een eer is en steunen de oproep aan het college dan ook met een warm hart.”

Melchior Mattens, Partij voor de Dieren: de aangekondigde maatregelen op asiel zijn een ramp voor kwetsbare asielzoekers en voor Nederland. Moedwillig worden mensen de illegaliteit in gedwongen en zal dakloosheid sterk gaan toenemen. Zo ga je niet met mensen om! Wij zullen niet accepteren dat er door dit beleid straks mensen onder de brug moeten slapen. Voor elk mens in nood zullen we ons vol blijven inzetten om Zaanstad de veilige en warme plek te laten blijven die het is.

Eylem Köseoglu, PvdA:  “Het intrekken van de Spreidingswet zal het asielbeleid minder effectief maken en de problemen vergroten. Het is essentieel dat alle gemeenten bijdragen aan de opvang van vluchtelingen en hun verplichtingen nakomen. Solidariteit tussen gemeenten is cruciaal. Ik ben trots op Zaanstad en hoe wij altijd onze verantwoordelijkheid nemen. Echter, het draagvlak in onze gemeente mag niet onder druk komen te staan doordat andere gemeenten hun rol niet oppakken.”

Natascha Stroo, GroenLinks: “Wij hebben  met afschuw en ongeloof kennisgenomen van de plannen van het nieuw te vormen kabinet om de spreidingswet af te schaffen. Het is niet alleen een dolkstoot in de rug van gemeentes als Ter Apel en Budel, maar bovenal een wrede en mensonterende maatregel om mensen die niets meer hebben dan hun herinneringen aan oorlog, geweld, verwoesting of verkrachting geen onderdak meer te willen bieden.  Gelukkig kent Zaanstad een lange geschiedenis van opvang van vluchtelingen en wij hopen en geloven erin dat wij hen een veilige plek kunnen blijven bieden zo lang als dit nodig is.”

Khaan Kük: “Denk is fel tegen het intrekken van de spreidingswet, omdat dit de solidariteit ondermijnt. Gemeenten hebben de gezamenlijke plicht om vluchtelingen op een waardige en humane manier op te vangen. We kunnen niet toestaan dat de bereidheid om opvang te bieden in welwillende gemeenten afneemt door nalatige gemeenten die hun verantwoordelijkheid niet willen nemen. De spreidingswet zorgt voor een eerlijke verdeling van vluchtelingenopvang. Het is duidelijk dat de nieuwe anti-vluchtelingenregering hiermee gemeenten wil ontmoedigen om hun verantwoordelijkheid te nemen en solidariteit wil ondermijnen. Dit druist in tegen onze humane waarden en principes van eerlijkheid.”

behoud van de spreidingswet

De partijen benadrukken dat Zaanstad al veel in het werk stelt om te voorkomen dat mensen op het gras moeten slapen in Ter Apel. Zaanstad heeft altijd haar verantwoordelijkheid genomen en fungeert als voorbeeld voor andere gemeenten.

Het is van groot belang dat net als Zaanstad ook andere gemeenten hun verantwoordelijkheid blijven nemen, zodat de opvang van asielzoekers onder humane omstandigheden plaatsvindt en alle gemeenten in Nederland eerlijk bijdragen aan de opvang en participatie van vluchtelingen.

Met deze oproep hopen de partijen dat het Zaanse college zich uitspreekt voor het behoud van de spreidingswet  en ook andere (buur-) gemeenten aanspoort zich te houden aan de spreidingswet, om zo bij te dragen aan een rechtvaardige en menswaardige opvang van asielzoekers in Nederland.

• Verdere informatie over dit persbericht bij Flip Hoedemaeker, D66 Zaanstad, [email protected]