Briefje van Jan

Beste Lezer,

Terwijl ik thuis in mijn stoel zit, de storm om het huis heen raast en de regen de ramen geselt overdenk ik wat er zo tegen het einde van de raadsperiode allemaal nog speelt.

Covid 19 dachten we de afgelopen zomer te hebben verslagen maar het tegendeel blijkt waar. We zitten in de zoveelste Lock Down en dat is ronduit teleurstellend. De samenleving wordt hard geraakt en gelukkig is de overheid nog steeds financieel sterk en worden de steunpakketten weer ter beschikking gesteld.

Vooral de culturele sector heeft het erg moeilijk maar gelukkig staat onze wethouder Annette Bearveld haar “mannetje” en heeft de sector een stevige impuls gekregen om financieel overeind te blijven.

Ons fractie team staat als een huis. Er is een mooie combi ontstaan tussen de aanstormende jeugd en de “oude” hap.

De jeugdzorg is nog steeds een zorgpunt. De grootste uitdaging is de balans te vinden tussen efficiëntie en effectiviteit.

Een motie van D66 om het laatste financiële gat te dichten van de Hemmes groep is met brede steun aangenomen waardoor de bouwvergunning van de molen die energie gaat leveren en de realisatie van een grote hoeveelheid Tiny Houses dichterbij is gekomen. Als gemeente kochten wij jaren geleden een deel van de Hemmes om daarmee te voorkomen dat er ongewenste ontwikkelingen zouden plaatsvinden, welnu dat lijkt voor het einde van deze bestuursperiode te gaan lukken.

Met het vollopen van het bedrijventerrein polder Westzaan blijft er weinig over om nieuwe bedrijvigheid aan te trekken en zal het een hele uitdaging worden om de mix van wonen en werken iets waar onze steek bekend mee is geworden in stand te houden.

Met vriendelijke groet,

Jan de Vries (Raadslid)