“Mooie traditie is veranderd in waanzin”

Een landelijk en Europees verbod op knalvuurwerk en pijlen. Dat is waarop burgemeester Iris Meerts samen met vijf burgemeesters uit buurgemeenten stuurt. De gemeenteraad steunt haar unaniem, zo bleek tijdens de raadsvergadering van 28 januari.

Een mooie traditie is veranderd in waanzin, zegt D66-fractievoorzitter Bart van Asperdt, initiatiefnemer van de motie om de burgemeester te steunen. “We zouden het nooit in ons hoofd halen iemand met knalvuurwerk of vuurpijlen te bekogelen, het komt niet eens in je op. Maar hoe anders is de praktijk: kapotte ogen, belaagde hulpverleners, vernielingen en brand. Op sommige plekken in onze provincie moest de ME er aan te pas komen, waanzin natuurlijk. Onze burgemeester springt op de bres voor de hulpdiensten. Wij steunen haar daarin, staan voluit achter haar.”

Kozijn uit school geblazen

Ook in Wijk bij Duurstede was er veel schade. Zoals bij basisschool De Horn, waar ook dit jaar vernielingen werden aangericht: dit keer is er een kozijn uit de school geblazen. Van Asperdt: “Ook dat is bijna een traditie. De stukken vlogen van de school af. Ik noem dat waanzin. Niks traditie.”

Totaalverbod

De motie werd mede ingediend door GroenLinks en de PCG. En werd tijdens de raadsvergadering alsnog raadsbreed gesteund. Enkele partijen zouden liever nog een stapje verdergaan: een totaalverbod. Volgens de burgemeester is op dit moment het huidige voorstel het meest haalbare.

Kogelvrije vesten

Meerts is blij met de steun van de raad. Ze wil graag dat de komende jaarwisseling een stuk rustiger en veiliger verloopt. “De bedoeling is dat het een feest is. Maar ook de vorige jaarwisseling leek op een war zone. Ik ben die nacht met de politie meegegaan, heb gezien dat agenten tot op de tand bewapend waren en kogelvrije vesten droegen. Ook heb ik gezien hoeveel overlast er was, hoe hulpdiensten werden bekogeld.”

Vuurwerktoerisme

De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft inmiddels besloten hun standpunt aan te passen naar een verbod op knalvuurwerk, vuurpijlen en los siervuurwerk. Ook gaat de VNG een punt maken van vuurwerktoerisme, het capaciteitsvraagstuk voor de hulpdiensten en een integrale aanpak.