Koud en guur – Raadspraat column 27 februari 2018

Vorige week was het eindelijk weer eens schaatstijd! De snijdend koude wind kon de vele liefhebbers niet tegenhouden. Dankzij de inzet van vele vrijwilligers was er zelfs een veilige Wijkse ijsbaan gemaakt. Ook op andere plekken werd er ouderwets gekrabbeld. Ik ben blij dat mijn kinderen het nog eens konden meemaken. Het was echt een cadeautje voor ze, zo in de vakantie.

Maar als campagnevoerend raadslid is dit weertype minder fijn. Namens D66 ben ik sinds vorige week elke zaterdag op straat te vinden. Niet in mijn eentje natuurlijk, maar samen met de andere kandidaten op onze lijst. En daarbij is een lekker zonnetje en wat warmte prettiger. Ook de afgelopen jaren heeft u ons regelmatig op straat kunnen aantreffen. Een goede manier om te weten te komen wat er allemaal leeft in Wijk bij Duurstede.

Investeren in leefbaarheid

Koud en guur was ook de staat van de financiën van de gemeente vier jaar geleden, aan het begin van de nu aflopende raadsperiode. Het staat er ondertussen een stuk beter voor, geholpen door een groeiende economie en, eerlijk is eerlijk, verstandig financieel beleid. Alleen die precarioheffing vonden we geen goed idee… Nu is er weer ruimte om te investeren. In mooier groenbeheer bijvoorbeeld. Als het even kan zelfs in een zwembad – volgens ons is dat mogelijk.

Om te zorgen dat Wijk groot genoeg blijft om alle mooie dingen te behouden, is het nodig dat er woningen bijkomen. Dus moet De Geer 3 er gewoon komen. Daarmee komt er voor zowel ouderen als jongeren voldoende geschikte woonruimte. Bezoek onze website om te lezen over al onze plannen.

Samen met de vele vrijwilligers die Wijk, Cothen en Langbroek rijk zijn, samenwerkend met andere partijen in de gemeenteraad, en in samenspel met de omliggende gemeenten, wil D66 ervoor zorgen dat de komende vier jaren allesbehalve koud en guur zullen aanvoelen. Hopelijk op een paar lekkere schaatsperiodes na.

Ik hoop dat ik u op straat of online nog tegenkom. Dan kan ik horen wat u van onze plannen vindt. En vergeet vooral niet om te gaan stemmen op 21 maart!

Rijk van Geijtenbeek, raadslid voor D66

Wijks Nieuws ’t Groentje is in 2017 begonnen met een column “Raadspraat”. Elke week wordt deze geschreven door een raadslid, waarbij de politieke partijen elkaar afwisselen. Hierbij de column van 27 februari 2018, geschreven door D66 raadslid Rijk van Geijtenbeek.