Een moderne gemeente

D66 maakt werkt van participatie. Wassenaar heeft veel actieve vrijwilligers en betrokken inwoners die het dorp vooruit willen brengen. D66 wil dat de gemeente ze actief betrekt vanuit de overtuiging dat een dorp er altijd beter van wordt als inwoners en ondernemers in staat worden gesteld met ideeën te komen en initiatieven te starten. Dit vraagt een andere houding van de gemeente en het college in het bijzonder: actiever, open en benaderbaar.

Het behoud van goed onderwijs, kwalitatieve zorg, een rijk cultureel aanbod en hoogwaardige sportvoorzieningen is een absolute voorwaarde voor een levendig en toekomstbestendig dorp. D66 wil hierin investeren. Deze investeringen renderen in veelvoud ten gunste van Wassenaar en haar inwoners. D66 wil dat de gemeente ook hier een actieve rol speelt.

D66 vertrouwt op de duurzame kracht van de mensen in het dorp en betrekt ze actief. Niet omdat dat moet, maar omdat dit kansen oplevert voor iedereen en plannen beter maakt. Participatie is niet luisteren naar mensen, maar ze daadwerkelijk betrekken bij mogelijke oplossingen voor de uitdagingen waarvoor we in het dorp gesteld staan.

Heel veel mensen in Wassenaar zijn actief betrokken bij het dorp. De vele vrijwilligers en ondernemers komen met tal van ideeën om het om het dorp te verbeteren. De gemeente Wassenaar heeft inwonersparticipatie hoog in het vaandel staan maar het komt nog te vaak voor dat mensen of inwoners de weg in het bestuurlijke domein niet kunnen vinden of dat het gemeentelijke apparaat niet actief aan de slag gaat met burgerinitiatieven. De bestuurscultuur van Wassenaar moet veranderen, in de 21 eeuw bestuur je niet voor maar met de inwoners en ondernemers.

De Paauw